Tuesday, October 9, 2012

Air Kelapa Muda




Adoiyai dah beberapa hari teringin sangat nak minum air kelapa muda ni. Bayangkan minum sejuk-sejuk. Pehhhhh!! 



Taknak air kelapa yang biasa orang jual tepi jalan kat dalam bekas air tu. Tapi nak yang fresh minum terus dengan biji kelapa sekali. Kat sini mana lah nak cari. 



Rumah mertua memang ada pokok kelapa tapi buahnya tak berapa nak masak lagi. Hari-hari duk tenung buah tu bila la nak masak. Hehehe. 



Minggu lepas ada beli yang dijual kat pasar malam. Nampak dari luar bekas air tu macam best je. Macam fresh betul. Sekali minum alahai. Tak rasa air kelapa pun. Rasa macam minum air gula je. Pastu tah apa perasa yang dia campur sekali. Saya minum 2,3 sedut je pastu buang. Kecewa ok.



Pastu terus terlupa pasal air kelapa. Tapi 2,3 hari ni teringat balik sebab ramai yang cakap lepas 7 bulan ni elok banyakkan minum air kelapa muda supaya bila baby lahir nanti kulit bersih je. Teruslah tekak ni teringin nak nak minum air kelapa muda sejuk. Sedapnyaaaaaa.



Sebelum ni dah suruh suami carikan mana-mana yang ada jual air kelapa muda fresh dengan biji-biji kelapa sekali. Tapi hampa. Kesian suami tiap hari balik keje mesti pergi round kat bandar manalah tau tetiba ada kan. Hehehe. 



Tapi saya mengidam ni takdelah sampai merajuk bila tak dapat. Rileks je. Semuanya dalam minda kita je. Kadang-kadang memang kita teringin sangat sesuatu tu. Tapi bukannya kita tak boleh nak kawal. Sampai saya pun pelik ada sesetengah orang yang sanggup desak suami malam-malam buta semata-mata nak penuhi kehendak. Kesian kat suami kan.



Bukanlah saya nak cakap besar tapi saya rasa semuanya hanyalah mainan psikologi je. Takkan kita tak boleh nak kawal hati dan minda kita sendiri kan. Betul tak? Kalau tak betul sila betulkan saya ye. Tak marah pun. ;)



Alhamdulillah setakat ni saya takdelah mengidam yang bukan-bukan. Semuanya mudah dijumpai. Dan rasanya adalah 2,3 kali je saya teringin nak makan sesuatu. Selebihnya saya ngap je apa ada depan mata. Hehe. 



Cuma sekarang ni memang teringin nak minum air kelapa muda. Rasanya kat tempat saya ni memang susah sikit nak dapat. Maksudnya yang dijual la. Kalau kat rumah orang tu banyaklah pokok kelapa. Tapi seganlah pulak nak mintak kan. Hehehe.



Kalau kat kampung saya kat Kluang memang mudah sangat nak jumpa. Harapnya balik cuti nanti sempatlah saya merasa. Insyaallah. 



* Baby sabar ye. Nanti mama dapatkan air kelapa muda yang fresh punya. Hehehe. 

5 comments:

  1. Gi klebang le.. bleh makan coconut shake n nasi lemak sekali..hehe

    ReplyDelete
  2. diela... diela mengandung ke.. alhamdulillah.. maaf la baru je tahu nih... tahniah tahniah.. jaga diri baik baik k..
    doakan kita juga menyusul lepas ni.. ikut diela.. =)
    ingat lagi diela kat kukis kita ya..
    nanti diela kasi la no telefon.. meh kita koling2 k..

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah kella setelah hampir 4 thn menanti...skrg baby dh 7 bulan...makin aktif...cuma blog ni makin bersawang sbb dh lama x update...sempat blogwalking je...bila nak raya ni terus teringat kukis kella yg nmpak mengancam tu...hehe...ok nnt org pm no kat blog kella ye...tq ;)

    ReplyDelete
  4. tak perasan ke tarikh tu diela.. hehe.. dah besar pun anak ya.. =)

    ReplyDelete
  5. Diela...kenapa tak update blog... cepat la update....

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat