Wednesday, October 19, 2011

Macam-macam alasan!

Salama kawan-kawan. =)



Sorilah lama tak update cerita baru. sebenarnya banyak benda nak cerita tapi berlalu bak angin je. hehehe. almaklumlah dah mula busy dengan program pasca PMR. ginilah keje kaunselor pelajar. bila time free, memang free habis. bila dah start program memang langsung tak dapat buat keje lain. sekarang ni boleh rilek sekejap sementara diorang tengah beraktiviti sukan.



Tetiba pagi ni rasa nak luahkan perasaan. bukan perasaan cinta ye. yang itu dah diluah hari-hari kat rumah. hehe. ni perasaan geram, kecewa, marah, terkilan dan yang sewaktu dengannya yang dah berbulan-bulan terpendam. sampai sekarang masih tak setel lagi.



Ok, kita mula dari awal. kalo korang masih ingat lagi sebelum ni kan hubby kesayangan aku tu ada buat operation lutut kan. kalo tak ingat pun buat-buat ingatlah. aku malas nak cari entri tu. hehe. aku ada bagitau tak yang semua kos tu ditanggung sendiri sepenuhnya? ada tak?



Hubby memang ada insurans sendiri. dan masa tu kitorang ni memang over-confident la yang insurans akan cover semua sekali kos operation tu kan. so dengan bangganya register kat Hospital KPJ Ampang Puteri (swasta lah kan). lagipun sejak awal buat check-up memang kitorang pegi situ sebab dapat info doktornya bagus.



Bila dah incharge, insurans mula buat hal. bagi alasan macam-macam untuk taknak cover operation hubby. insurans belum matanglah, rahsiakan penyakitlah. kitorang sampai naik angin masa tu. padahal kalo ikut perjanjian, insurans matang lepas sebulan aktif. masalahnya dah berbulan-bulan hubby guna insurans tu. bila kitorang marah-marah, dia bagi alasan lain plak. nak rahsiakan penyakit apanya kalo dah hubby baru je sakit. ishhh tak paham aku.



So selagi insurans berkeras taknak cover, operation delayed. nak je aku ajak hubby balik. sebab dah 2 hari duk dalam tu, bil pun makin bertambah. tapi atas nasihat adik-beradik hubby, hubby stay kat situ dan teruskan buat operation dengan duit sendiri. alang-alang dah kena bayar kan. kalo keluar kita yang rugi sebab kena bayar bil wad.



Dalam pada tu kitorang masih tak putus asa call pihak insurans. korang bayangkan sampai doktor pakar tu pun tolong gak. tapi insurans tetap degil. geram gila! masa tu memang aku dah menyumpah seranah je. masa nak suruh orang masuk bukan main lagi janji macam-macam. bila kita dah kena sakit, mula bagi macam-macam alasan.



Yang buat kitorang bertambah geram, patutnya agen insurans tu kena bertanggungjawab pastikan anak buah terbela kan. ni tidak. kitorang yang kena handle sendiri. bila call agen, dia buat-buat tak reti. sampaikan pihak insurans tu pun tanya mana agen kitorang. patutnya ni keje agen. saki hati kan? padahal agen tu kawan hubby. bukan main lagi memujuk hubby ambil insurans dengan dia. siap yakinkan macam-macam. dek memikirkan kawan, so hubby pun ambil. lastly ini yang dia bagi. hampeh!



Masa tu kecewa jangan cakaplah. aku sampai nak menangis. tapi kena kuat semangat gak sebab kena bagi support pada hubby untuk jalani operation. masa tu jugakla aku tebalkan muka call mak ayah nak pinjam duit untuk topup apa yang patut. hubby plak pinjam daripada adik-beradik dia. nasiblah semuanya ok dan bagi support.



Korang paham-paham jela dengan hospital swasta ni kan. setiap hari bil naik mencanak-canak. hari ni aku tengok tak sampai 10k, esok dah nak cecah 20k. masa tu aku redha je apa nak jadi jadilah. yang penting hubby selamat.



Hari ketiga lepas operation hubby dah mintak nak balik. sebab tak sanggup tengok bil masa tu dah nak cecah 30k. ikutkan hubby kena stay seminggu or 2 minggu sebab untuk buat fisioterapi. tapi doktor pun faham kitorang tak boleh lama kat situ.



Alhamdulillah kos operation semua dapat dibayar. lega rasa hati. cuma lepas tu kena fikir nak bayar balik hutang-hutang orang tu. tak kisahlah tu. yang penting semuanya selamat.



Seminggu dua lepas tu hubby terus buat claim dengan pihak insurans untuk bayar balik kos operation tu. sebab sebelum ni pihak insurans janji nak bayar balik kos tu. kira pay & claim la. tunggu punya tunggu sampai hari ni iaitu 19/10/2011 hari Rabu, habuk pun kitorang tak dapat. korang bayangkan hubby operate awal bulan 4. dah 6 bulan lebih pun. bila call ada je alasan diorang bagi. tengah proseslah, itulah inilah.



Agen insurans tu korang jangan tanyalah. memang dah tak nampak batang hidung. bila hubby call tanya, dia akan cakap dia dah follow-up dah tapi masih dalam proses. bila hubby call HQ insurans, diorang plak tanya mana agen insurans hubby. nampak sangat agen tu tak ambil apa-apa tindakan pun.



Hubby pernah sekali saja nak uji agen tu. dia pun cakaplah claim tu dah diluluskan. si agen mangkun ayun ni cepat je tanya berapa komisen untuk dia. pehhhh!! berbulu tak telinga korang dengar? dahlah tak buat keje, pastu cepat je nak mintak komisen. hubby geram, dia terus cakap sorilah takde komisen sebab dia nak bayar hutang orang. padan muka!



Kitorang ni bukanlah kejam sangat kan. tapi bila mengenangkan balik cara dia yang tak bertanggungjawab tu, memang rasa sakit hati sangat. bukan ke tugas agen untuk memastikan setiap customer yang ambil insurans dengan dia akan dilindungi dengan sebaiknya. sepatutnya agen kena fight untuk pastikan anak buahnya mendapat hak mereka yang sepatutnya. ini dah terbalik. anak buah yang kena cari agen pastu fight untuk diri sendiri. WTH?!!



Ahhh! malas nak fikir pasal agen tu. buat sakit hati je. hubby pun dah taknak call agen tu lagi. lebih baik berurusan terus dengan HQ insurans tu. puas hati.



Berita terbaru yang kami terima, claim hubby memang dah diluluskan. cuma tunggu cek untuk dikeluarkan je. nampak macam mudah kan? tapi takkkkk. diorang cakap cek nak keluar tu awal bulan lepas. ni dah masuk sebulan pun. jangankan cek, bayang-bayang cek pun langsung tak nampak. bila call, diorang cakap cek tengah proseslah, apalah. pernah sekali aku yang call insurans tu. so aku pun tanya prosedur nak keluar cek tu memang susah sangat ke? kenapa insurans lain mudah je. si mamat tu sabar je melayan soalan-soalan aku yang berbaur sakit hati tu. hahahah.



So sekarang ni kami masih menanti dan akan terus menanti. bukan sikit-sikit jumlah tu. dekat 30k gak. sedangkan 3k pun dah banyak apa lagilah 30k kan. dan yang paling bestnya, banyak hutang-hutang yang kitorang pinjam dulu, kitorang dah setel bayar pun. cuma ada sikit-sikit je lagi. InsyaAllah selebihnya nanti bolehlah buat menabung. =)



Korang tolonglah doakan cek tu cepat sampai ek. dah tak larat dah kitorang nak fikir pasal benda ni lagi. nak taknak memang kena fikir sebab itu hak kita. kalo kita berdiam diri memang kita akan tertindas. hubby pun dah nekad lepas setel semua ni dia nak keluar dari insurans ni. nak ambil insurans lain yang lebih terjamin. doktor pakar tu pun ada suggest insurans yang bagus. yang paling penting, AGEN PANDAI BUAT KERJA!



Sebelum ni aku memang tak ambil kisah langsung pasal insurans ni. even aku pun memang dah ada insurans. pada aku, janji ada insurans, sume beres. tapi sebenarnya tidak ye kawan-kawan sekalian. sebelum nak ambil satu-satu insurans tu, korang kena kaji dulu sedalam-dalamnya. yang paling penting agen insurans tu mesti orang yang sangat bertanggungjawab. kalo korang fikir kawan akan tolong kawan, baik korang stop fikir sekarang. tak semua kawan akan tolong bila kawannya susah.



Sekarang ni pun aku ada sedikit risau manalah tau apa-apa jadi pada aku nanti (Nauzubillah), adakah agen insurans tu akan tolong dan fight untuk aku? i hope yes! fyi, aku dengan hubby ambil insurans yang berlainan. aku punya agak terjamin berbanding hubby kalo kita tengok secara detail. tapi jangan terlalu confident sangat. 'expect for the worst, hope for the best'.



Aku harap semua ni akan berakhir dan kami dapat menjalani kehidupan dengan lebih baik. aku cerita semua ni bukan untuk memburukkan sesiapa. tapi untuk memberi iktibar dan pengajaran buat kawan-kawan kat luar sana. ingatlah, walaupun kita rasa diri kita dilindungi (oleh insurans), tapi sebenarnya kita sendiri yang boleh melindungi diri kita. bukan orang lain. =)



* Bila dah dapat je cek tu nanti, hubby nak buat claim MC plak. 2 bulan lebih MC. Insyaallah semoga semuanya dipermudahkan. Aminnnn.



3 comments:

  1. diela, ya ALLAH takotnya, sampai macam tu sekali kan. +-30K tuh, banyakkk tuh. 3K pun dah byk. hany sekarang amek dgn agen yg sama dgn hubby. ntah la setkt hr ni apa2 urusan agen ok la, dtg rumah jumpa semua kan. hurmm mintak jauh la dari jadi mcm ni kan...ameen

    ReplyDelete
  2. mmg sbut psl agen insuran ni mmg hangin jgak su..su pn ade problm ngn agen...snyap membisu time ade mslah..time gaji naik, pandai pulak dia sms "cikgu, gaji dh naik, xnk tmbah insuran ke?".. klo dia ade depan, rase nak je ketuk kpala dia tuh...
    *sue doakn semuanya dipermudahkan diela...amin..

    ReplyDelete
  3. MZHANY :
    yup sepatutnya agen bertanggungjawab utk ambil berat pasal kesihatan klien...bukannya bila kita dah byr duit, dia terus buat donno je...hany beruntung dpt agen yg bagus...ye semoga dijauhkan dari masalah...aminnnn


    suesuemimie :
    sue pun ada masalah gak? emm mmg pening bila dpt agen yg mcm tu...sblm ni mmg org dh ada dgr pasal agen tu yg tak brp bagus dan suruh suami keluar dan ambil insurans lain...tp suami nak tunggu dulu...last2 bila dh jadi camni mmg dah terlambatla...jadi sue, fikir2kanlah apa yg terbaik utk sue...takut bila jadi mcm kes org ni...minta dijauhkan...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat