Wednesday, July 11, 2012

Low HB

Nampak tak stiker hijau kat bahagian kanan atas tu? Asalnya stiker tu ditampal kaler putih. Tapi bila HB rendah maka bertukarlah jadi hijau. Maknanya kena berjaga-jagalah tu. Berisiko untuk dapat anemia.

Risau bila HB jatuh ni. Mula-mula cek last week daripada 11.0 jadi 8.3. Time tu ambil darah kat hujung jari je. Pastu nurse tu try ambil darah kat lengan sebab kebiasaannya bacaan lebih tinggi. Memang betul bacaan jadi 10.1. Tapi masih rendah dan dikategorikan sebagai anemia ringan.

Saya pun tak pasti apa puncanya. Rasanya vitamin sentiasa makan even sometimes ada yang skip sebab terlalu loya. Paham-paham jela ubat tu bau macam mana kan. Belum makan lagi baunya dah menusuk kalbu.

Dari segi pemakanan plak rasanya memang saya jaga. Saya cuba ambil makanan yang kaya dengan zat besi untuk tambah darah. Contohnya macam sayur bayam, ayam, daging dan kekacang terutamanya kacang kuda yang setahu saya memang sangat tinggi kandungan zat besi.

Tapi bila saya tanya doktor dia maklumkan hal ni normal. Bila baby makin membesar, dia akan memerlukan zat besi yang tinggi. So dari ibulah dia ambil. Harap takde yang membimbangkan.

Kelmarin pergi check up kat klinik. Doktor scan untuk cek dan ukur kepala dan tulang belakang baby. Alhamdulillah baby sihat cuma baby lebih besar daripada usia kandungan. Tapi saya takde kencing manis ye. Semoga baby membesar dengan sihat.

Bila HB rendah ni jawabnya tiap minggu la kena pergi check up. Next week harap-harap bacaan dah kembali normal. Risau effect kat baby. Biar saya yang sakit tapi janganlah baby. Dah lama sangat nantikan saat ni.

Kawan-kawan doakan saya dan baby sihat ye. 5 bulan kagi untuk diharungi. Nampak macam lama tapi saya rasa kejap je masa berlalu. Rasanya baru semalam saya disahkan pregnant. Tau-tau dah 4 bulan. Tapi perasaan berdebar masih belum ada lagi. Lebih kepada excited. Hehe.

Oklah nanti saya sambung lagi. Ada kerja sedang menanti. Bye. :-X

Published with Blogger-droid v2.0.6

4 comments:

  1. Diela..cuba mkn kerang..akk kt skolah org, tiap kali nk g check HB, dia akn mkn kerang..utk tmbah drh katany..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tau mmg kerang bagus utk tmbh darah..tp mslhnya perut org ni x tahan dgn kerang..mkn mst pastu kena cirit birit..tu yg x mkn tu..amik benda lain plak..anyway tq for ur concern.. ;)

      Delete
  2. hie dilla..apa khabar? selamat berkenalan. Nie pregnancy yg first ke? or yang ke berapa? HB rendah..samalah...ada risiko baby prem tau... akak pun sama, now continue ubat klinik kesihatan biasa n banyak kan sayur n makanan yg boleh tambah darah...ok, good luck dik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai k ain..slmt berkenalan juga..yup ni first pregnancy stlh hampir 4 thn menanti..skrg mmg sy on ubat yg klinik bagi tu dan makan makanan yg tinggi zat besi..harap2 okla nnt..rasanya hb low sbb kdg2 sy skip mkn ubar vit tu sbb loya kn..skrg kena telan gaklah..hehe..tq ye k ain ;)

      Delete

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat