Thursday, May 26, 2011

Perangai pelik sebelum ajal

Salam. selamat tengahari sume.



Actually apa yang me nak cite hari ni dah lama tersimpan dalam otak dan hati. cuma tak terluah je. tetiba hari ni teringat plak pasal b
enda ni. so ape lagi, up la 1 entri.



Kalo korang perasan la kan, dalam sesetengah artikel berita dalam akhbar, bila berlaku sesuatu kematian mesti reporter tu tanya pada keluarga si mati apa perangai pelik si mati sebelum mati. me rasa soalan tu dah jadi kewajipan untuk ditanyakan. bila me baca berita mengenai kema
langan yang melibatkan kematian, me dah boleh agak dah mesti ada soalan mengenai perangai pelik si mati.




Melampau kalau sampai camni kan. siap ada list lagi.




Yang menjadi persoalan pada kepala otak me sekarang ni, apa kewajaran soalan camtu ditanyakan? diibaratkan di sini bahawa setiap manusia yang nak mati confirm akan berperangai pelik. diorang lupa ke yang semua tu bukan kuasa kita? bila benda tu dah jadi rutin, lama-kelamaan akan menimbulkan khurafat pulak. yelah, benda tu membuatkan orang percaya kaitan perangai pelik tu dengan ajal seseorang. ish ish ish.



Tapi me bukanlah maksudkan semua berita kat akhbar camtu. cuma segelintir je yang terlalu taksub sangat dengan kepercayaan camtu. bila diorang menanyakan kepada keluarga si mati mengenai perangai pelik si mati, secara tak langsung family si mati ni pun macam, "ohhh, patutlah sebelum ni dia bla bla bla...tak sangka rupanya dia nak pegi." biasa kan kita jumpa ayat camtu? kan dah jadi khurafat tu. Nauzubillahiminzalik.



Sebenarnya benda ni bukan setakat dalam akhbar je. kat sekeliling kita pun ada berlaku camni. bila duk borak-borak pasal si mati, mesti ada terkeluar cite pasal perangai pelik si mati. yang sedapnya siap ada tukang tokok tambah nak bagi cite tu jadi lagi best. lama-kelamaan bila dah jadi buah mulut orang, secara tak langsung tersebarlah fitnah dan jadi lebih teruk dari khurafat. ishh takutnya.



Entri ni bukan untuk mengenakan sape-sape. cuma sebagai peringatan sesama kita dan untuk diri me sendiri. yela, kita ni manusia biasa. kadang-kadang ada gak buat silap. bila dah sedar dari kesilapan tu, cepat-cepatlah bertaubat dan berazam takkan ulangi lagi.



Kalau korang tak percaya, pasni cuba baca berita kematian dalam akhbar. mesti ada sangkut hal camni. haihh tak taulah sape yang nak menyedarkan diorang tu. biaselah kan, nak melariskan akhbar. kita sebagai pembaca janganlah terlalu taksub percaya benda-benda camtu. anggap je semua tu sebagai kebetulan. kebenarannya hanya Allah yang Maha Mengetahui.



Wallahualam.



2 comments:

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat