Friday, August 19, 2011

Semangat raya makin membara


Salam 19 Ramadhan kawan-kawan. =)



Jom layan lagu raya jap.



................................



Aiseh..berjam tunggu nak upload 1 video. haihhh cancel jela. tak kuasa den nak menunggu.



Aku nak upload lagu raya Sepasang Kurung Biru. Lagu raya paling aku suka sepanjang zaman. hehe. meremang bulu roma bila dengar muzik dia. sedih & sebak pun ada. membayangkan perasaan kalau orang yang kita sayang dah takde. =(



Ok, tak mau sedih-sedih. dah dekat nak cuti ni kena lah happy. lebih kurang seminggu je lagi sebelum cuti dan balik kampung. wahhh tak sabarnya. rasanya kesan daripada keterujaan ni jawabnya minggu depan dah tak lalu nak buat keje. asyik duk mengira jam nak cuti. hahaha. alah bukan aku je. korang pun sama gak kan? kan? mengaku cepat!



Perkara pertama yang aku nak buat bila menjejakkan kaki kat Kluang adalah pusing bazar Ramadhan sampai muntah. haha. sepanjang aku hidup ni, bazar Ramadhan kat Kluang lah yang paling happening sekali (yela, kampung sendiri kan. haha). petang diorang jual makanan untuk berbuka. malam plak sambung jual barang-barang lain macam baju dan sebagainya. sampailah tengah malam. memang happening gila la.



Biasanya aku & family akan meneruskan tradisi menjelajah bazar Ramadhan pada malam raya. hahah. korang ada? kitorang saja nak tengok gelagat orang ramai yang bersesak-sesak kat situ. yela ada orang malam raya tu masih lagi berketuk-ketampi kat dapur kan. tapi family aku sehari sebelum raya dah setel masak semua. pastu belah petang dah agih-agihkan ketupat & lauk pada jiran & sedara-mara. so malam tu memang dah rilek.



Buka puasa terakhir tu pun kitorang dah menghadap dengan ketupat rendang bagai. memang syokla. family aku tak besar. tapi bila dah campur anak menantu dengan anak buah, jadi havoc jugakla. sebab tu kalau sorang takde memang terasa sangat. setakat ni Alhamdulillah tetap dapat berkumpul semua sekali even bukan pada raya pertama. akulah orangnya yang kena bergilir tiap tahun. macam akak aku tiap tahun memang beraya kat Kluang. dah laki bini duk Kluang. hehe.



Korang perasan tak feeling dah dekat nak raya ni yang paling best sekali. sebab kita tertunggu-tunggu saat kemenangan tu. bila dah masuk sehari dua hari raya, perasaan tu makin kurang. yelah dah selamat kan. masa tu cepat je masa berlalu. tau-tau dah sebulan raya. sibuk plak mengira hari untuk raya tahun depan. hehe.



Lebih-lebih lagi kalau duduk berjauhan dengan family macam aku ni. waktu cuti panjang or hari raya ni memang saat yang paling ditunggu-tunggu la. korang bayangkanlah sampai merajuk-rajuk dengan hubby sebab nak balik cepat punya pasal. hubby ajak balik Sabtu pagi. tapi aku tetap berkeras nak balik hari Jumaat petang tu. sampai meleleh-leleh airmata darah. haha.



Akhirnya hubby akur gak dengan keputusan aku. agaknya dah malas nak melayan rajuk aku ni. mengada-ngada mengalahkan budak-budak. ahhh tak kira! masa itu sangat berharga. selagi boleh memang aku nak habiskan masa sebanyak mungkin dengan family aku. dahlah sebelum ni aku dah akur dengan keputusan dia untuk menetap kat kampung dia. so sesekali apa salahnya ikut aku plak kan. barulah adil dan saksama.



Pastu raya kedua petang dah kena balik ke Lipis ;( . lemah betul. tapi bila mengenangkan yang cuti akhir tahun tak lama lagi, maka terubatlah sikit perasaan aku ni. hujung tahun nanti ko nak duduk sebulan kat Kluang pun takpe. hubby dah bagi green light. lagipun dia maybe akan jaga exam SPM. so aku balik sorang jela. no problem. dah terbiasa. cuma mak aku jela yang akan bising sebab tinggalkan suami. hehe. =)



Oklah, panjang lebar plak karangan aku pagi ni. biasalah keterujaan melampau. hehe. anyway, semoga ibadah puasa kita hari ni diterima oleh Allah dan mendapat keberkatan oleh-Nya. aminnn.



Ok bye!




2 comments:

  1. semangat nak raya....yahooooo....

    hati2 diajalan raya ye...

    ReplyDelete
  2. kakD :
    memang semangat dah berkobar-kobar ni...hehe...ye selamat juga utk kakD sekeluarga... =)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat