Monday, January 24, 2011

Bahaya tapi selalu kita buat

Hai again.



Baru lepas blogwalking. baca cerita-cerita menarik. kadang-kadang rasa takyah beli suratkhabar pun takpe. sebab blogger-blogger kita ni pun dah mengalahkan reporter. sepantas kilat keluarkan cerita yang terbaru. memang bestla u all!


Tengah syok blogwalking tetiba terbaca 1 kisah dalam blog Borak Kosong. akibat menggunakan handphone ketika di-cas, seorang lelaki muda telah terkena kejutan elektrik hingga menyebabkan kematian. tak pastilah kes ni berlaku kat mana. maybe bukan kat Malaysia kot. 



Selama ni kita pandang remeh benda-benda camni kan. tengah cas handphone, tetiba ada orang call. tanpa fikir kesan buruk kita pun terus je jawab call tanpa cabut pengecas tu. yela, macam tindakan spontan kan. padahal kita terlupa yang masa tu arus elektrik masih mengalir dari alat pengecas ke handphone. dan tak mustahil arus tersebut boleh mengalir ke badan kita. lebih-lebih lagi dalam keadaan cuaca hujan dan ribut petir.


Bila baca kes-kes camni, barulah kita nak beringat. nampak macam takde masalah tapi sebenarnya boleh jadi satu masalah yang besar sangat. yela, kalo tak melibatkan kematian pun, boleh jadi cacat dan sebagainya. Nauzubillah. 


Me harap dapatlah kita gunakan kisah ni sebagai satu peringatan dan pengajaran. bila ianya sudah berlaku, tak ada apa yang boleh dikesalkan. masa tu, menangis keluar airmata darah sekalipun tak berguna.



* Sebelum ni kerap jawab call tanpa cabut cas. sekarang tobat tak buat!



2 comments:

  1. ha btoi la kakD slalu jg buat ni...lps ni tak mo buat dah...

    ReplyDelete
  2. kakD :
    tulah...sblm ni selalu sgt jawab call tanpa cabut pengecas...bila jd camni rase ngeri plak...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat