Wednesday, January 26, 2011

Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu

Salam. morning kawan-kawan.



Adakah anda seorang yang bertuah hari ni? tidak? nampaknya me pun masih belum bertuah lagi. kenapa me tanya camtu? takde apa. cuma kadang-kadang terfikir betul ke ada mitos yang menyatakan ada segelintir orang yang memang dilahirkan bertuah. dan ada yang sebaliknya. boleh percaya ke? bukan ke semua tu rezeki dari Allah?


Me nak bagi satu contohlah. sorang kawan me (nama dirahsiakan) ni selalu sangat merungut yang nasib dia selalu malang. kiranya tak bertuah la. kadang-kadang me pelik gak kenapa dia cakap camtu. dalam hati me terdetik takkanlah setiap masa dilanda malang sampai langsung tak ada yang menggembirakan. macam tipu la kan.



Then me tanya apa sebab dia cakap diri dia tu dilahirkan malang. kawan me tu pun bagilah contoh-contoh kes untuk membuktikan kata-katanya tu betul. dia cakap, dalam setiap program yang ada cabutan nombor bertuah memang dia takkan pernah dapat. dalam setiap contest yang dia masuk (tak pastilah banyak mana), nama dia tak pernah sangkut. 


Dalam hati me terfikir biasalah benda camtu kan. mungkin bukan rezeki kita. then dia bagi contoh lain plak. dia cakap dalam kebanyakan urusan yang dijalankan akan ada saja halangan dan masalahnya. tak kiralah sama ada dalam urusan rasmi atau tak. sebagai contoh, kalau masa tu dia sedang berurusan di bank, pasti akan ada masalah yang berlaku yang melibatkan diri dia. 


Masa tu me sedikit tersentak. takkan sampai macam tu sekali. takkanlah setiap masa dia dalam kesusahan. tapi kawan me ni bersungguh-sungguh menegakkan kata-katanya yang dia tu memang manusia MALANG! Astaghfirullahalazimm. me minta dia beristighfar banyak-banyak. dah terlalu teruk sangat pemikirannya dilencongkan. 



Dan yang paling me tak sanggup nak dengar bila dia cakap, lepas dia berkahwin dan ada anak-anak, malang tu turun pula kepada suami dan anak-anaknya. di mana saja ada dia, maka anak beranaknya pun akan alami masalah dan malang bertimpa-timpa. ok cukup! me tak sanggup nak dengar. dalam dada tersangatlah sebak. kenapa kawan me jadi macam ni?


Me cuba mengingatkan semula kepada kawan me tu semua rezeki yang diberi adalah atas kuasa Allah. kita sebagai manusia langsung tak punya hak nak mempertikaikan semua tu. mungkin kadang-kadang kita rasa kita dah cukup susah. tapi kita terlupa ada orang lain yang lebih susah dari kita. walaupun kita sering dilanda masalah, sekurang-kurangnya kita masih hidup senang lagi. 


Me bukanlah ustazah nak masuk bab-bab agama ni. tapi me share setakat yang me pasti dan tahu. dalam Islam pun ada menyebut jika kita diberi ujian dan dugaan, itu tandanya Allah sayangkan kita. Allah bagi musibah agar kita tak lupa kepada-Nya. agar kita dekat dengan-Nya. dan setiap yang berlaku pasti ada hikmah disebaliknya. itu janji Dia. 



Me sentiasa berharap dan mendoakan kesejahteraan kawan me tu. semoga dia terus tabah menghadapi ujian dalam hidup. mungkin rezeki kita bukan untuk hari ini. tapi esok lusa tiada siapa yang pasti.



2 comments:

  1. bleh kakD ckp sikit...yg sebenarnya Allah memang sayangkan kwn diela tu...sbb dia kuat lah yg Allah Taala memberi ujian pdnya....dia patut bersyukur..

    ReplyDelete
  2. betul tu kakD...itulah yg sy bgtau die...sume tu ade hikmahnya....

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat