Wednesday, March 9, 2011

Sesetengah pompuan + Stereng Kereta = Hancus!

Salam semua. sihat?



Emm sekarang ni entri tak berapa nak lebatla. sebab malas pun ye, sebab busy pun ye gak. yelah bila dah busy memanjang, ada masa free sikit kan best digunakan untuk rest je. malas nak menaip. paling syok bila dapat cuci mata melayan blog kawan-kawan. itu rutin wajib ok.


Bila cite pasal orang pompuan dengan kete ni, rasanya ramai yang dah perasan kot. lebih-lebih lagi orang laki. sebelum ni sakit gakla hati bile ada je kete yang dibawak agak tunggang-langgang, cepat je mulut hubby senget-senget cakap, "ni mesti pompuan yang bawak ni." abis bininye ni lelaki ke pompuan? huh!



Tu cite mase dolu-dolu la. sebelum terkena kat batang hidung sendiri. biasanya terkena dengan driver yang main masuk simpang tak bagi signal. apa? nak hidupkan signal kena bayar bil ke? bila jeling-jeling sikit, sah! pompuan! tu satu hal. satu hal lagi, bila tetiba brek mengejut. rupanya terlepas simpang. bila jenguk kepala, aikk pompuan gak? nasibla jarak jauh gak. kalo tak mau kena sondol. bila dah sondol sape yang patut dipersalahkan dan sape yang akan dituduh bersalah? haa ce cite ce cite!



Banyak la kes-kes lain yang aku alami sendiri. kebanyakkannya memang sama sex(jantina) dengan aku. sampai sekarang ni, bila nampak je kete yang agak gopoh-gapah, mulut aku lak sambil muncung-muncung cakap, "driver pompuanla tu!." kelazimannya tekaan aku tak salah. abis aku ni laki ke pompuan? errr...



Dan semalam berlaku lagi satu kes di mana aku sendiri berada dalam kete yang drivernya adalah pompuan. share kete ke Jengka untuk satu program. mula-mula pegi aku dengan rakusnya nak duk depan. nak menikmati pemandangan kononnya. belum sampai setengah perjalanan, kepala lutut aku dah menggigil. pemandangan indah jadi pemandangan ngeri!



Korang dulu masa amik lesen kete ade tak trainer tu ajar, " dik, kalo kat koner takyah brek ek. tekan je minyak kuat-kuat. bagi sampai bumbung kete cecah jalan." ada tak? ada tak? takde kan? jadi cuba lah korang bayangkan camne gayanya kalo kat koner maut dia tak tekan brek. tak ke aku dengan sorang lagi kawan aku yang duk belakang ni tunggang-langgang dalam kete? sampai satu masa tu aku rase nak tercampak ke tempat driver. tak ke naya ada 2 driver dalam 1 kete?



Nak kata dia tak sedar selekoh tu macam mustahil la. sebab semua orang tau camne keadaan jalan kat situ. or maybe dia saje riak nak tunjuk kehebatan dirinya men-drift-kan kete barunya itu. atau mungkin dia tengah kemaruk sebab baru 6 bulan pakai kete. atau dalam diam rupanya dia adalah salah seorang drifter yang berlakon dalam Tokyo Drift dan tujuannya adalah untuk mengajar aku teknik membuat drift dgn betul. apakah?



Tak kisahla ape pun niat dia. yang pasti masa balik tu aku tak rebut duk depan dah. tobat mak! bajet duk belakang tu ko selamat ke? errr sikitla. yang paling aku tak leh blah bila dengar dia cakap, "prinsip aku, kalo orang nak marah ke nak hon ke, lantaklah. aku tak peduli pun. asal jangan langgar kete aku." korang penah dengar tak orang berprinsip camtu? aku mula-mula dengar nak tergelak. yela, kalo sampai orang marah, pastu hon plak, bukan ke maknanya cara kita memandu tu salah? bila dah drive dengan tak tentu hala, bukan ke akhirnya boleh menyebabkan kemalangan?



Memanglah ko tak kisah orang nak hon or apa. tapi takkan ko takde kesedaran sivik langsung? jalan raya tu kan hak semua orang. disebabkan kelalaian 1 orang, ramai lagi orang lain boleh jadi mangsa tau. aku bagi contoh lagila nak bagi clear. ko nak keluar dari simpang, signal sume dah bagi. ok bab tu memang ko bagus. pastu ko dah nampak dengan jelas ada sebijik kete tengah laju kat laluan yang ko nak masuk tu. tapi ko degil gak nak kuar. bila dah kuar, bawak macam siput sedut plak. apa akan jadi kalo kete yang tengah laju tu tak sempat nak brek?



Isshhh tetiba jadi hangin plak aku hari ni. tahla sejak kejadian semalam tu memang aku rasa nak marah je. sebab aku rasa aku hampir mati disebabkan kecuaian orang lain! bukannya aku takde bagi hint sikit-sikit nak suh dia bawak slow tapi ada dia kisah? so selfish! aku taulah tu kete dia. tapi bukan ke dia bawak 3 nyawa lain dalam tu? patutnya fikirlah jugak perasaan orang lain. dahla kawan aku sorang lagi tu tengah pregnant. kalo ape-ape jadi ko nak tanggung ke?



Bila dah jadi camtu memang aku dah nekad takkan naik lagi kete dengan dia. eh, ada tak aku bagitau yang dia masih lagi guna lesen P? P for what? Pecutan? Pendriftan? ohh sangat tak paham. awak tu masih lagi lesen Percubaan tau. so silalah drive macam orang yang masih lagi cuba nak belajar. jangan gunakan tanda P tu sebagai lesen untuk awak pecut sana-sini dengan harapan orang lain tak leh langgar sebab kat kete awak ada tanda P! what the fish? kalo camtu sume orang nak letak P tu kat kete masing-masing. P ke T ke S ke, kalo dah kena langgar hancus gak kan?


So, kepada sesetengah individu yang bergelar pompuan/wanita itu, berhemahlah semasa memandu. jangan ikut sedap kaki je tekan minyak tu melainkan korang penah jadi pelumba F1 dulu. dan bila memandu tu jeling-jeling gakla kiri kanan depan belakang. jangan menonong je. pastu memandulah dengan kelajuan yang sederhana. kalo slow sangat pun menyakitkan hati gak kan. bila kita drive dengan kelajuan sederhana, taklah panik bila apa-apa berlaku. biasela orang pompuan ni cepat sangat panik. kalo tak, takdela sampai brek mengejut tengah laju-laju tu.



Aku bukanlah nak mengutuk kaum spesis sendiri. tapi memang itu hakikatnya. aku pun kadang-kadang kena tegur gak dengan hubby. terima jela sebab memang salah sendiri. tak taulah kalo korang jenis tak kisah bila kena hon or marah dengan driver lain. tapi kalo aku, malu wooo. rasa bersalah sangat sebab menyusahkan orang lain. anyway, tepuk dada tanya selera. emm lapar plak.


* Actually ada gak spesis laki yang drive tak senonoh. tapi sesuai sangatlah dengan sifat diorang yang jenis kasar tu kan. tapi kalo pompuan drive macam pelesit camne ghupenye? ce cite. ce cite.




No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat