Wednesday, October 7, 2009

~Student Rilek, Cikgu Berdebar...~

Hari ni PMR dah pun bermula...aku tengok student rilek je...cikgu plak yang berdebar lain macam...biasalah tu kan...kalau result down, mesti cikgu yang kena menjawab...bukan budak-budak tu...tapi aku tengok ada 1 budaya yang masih tak berubah sejak zaman aku sekolah dulu...iaitu study last minute...hmm bila dah jadi cikgu ni baru aku faham kenapa cikgu-cikgu aku dulu tak pernah jemu suruh aku belajar dari awal lagi...sebab sekarang ni bila aku tengok student last minute baru sibuk nak study, aku jadi takut...takut sangat apa yang akan jadi dengan masa depan mereka...lebih-lebih lagi sekolah aku ni ramai pelajar asli...takut sangat kalau mereka tak dapat tempat di mana-mana IPTA/S disebabkan result yang kurang baik...aku yakin semua cikgu kat sekolah aku ni dah sedaya upaya cuba membantu student felda kat sini...tapi yelah kalau orang lain yang berlebih-lebih sedangkan tuan empunya diri buat 'dekk' je pun tak guna gak kan...semuanya terpulang pada diri sendiri sama ada nak berjaya atau tak...cikgu cuma membantu mendidik je...tepuk dada, tanya iman...

PMR juga mengingatkan aku pada kenangan lama...semasa aku di SMK Tinggi Kluang, Johor...walaupun kenangan tu dah semakin pudar tapi aku masih ingat apa yang aku rasa semasa menjawab PMR...tekanan dari keluarga dan cikgu buat aku semakin bermotivasi untuk berjaya...dan Alhamdulillah aku mendapat keputusan yang agak baik walaupun bukan straight A...aku juga rasa patut berterima kasih dengan kawan aku Ina yang buat aku rasa tercabar sebab tiap hari dia menghadap buku latihan Matematik tak kira masa...pada waktu itulah aku mula sedar dan ikut cara dia dengan membuat latihan Matematik tiap hari....kami juga bersaing untuk menyiapkan 1 buku latihan itu...dan hasilnya aku yang sebelum tu asyik failed ujian Matematik, mendapat A dalam PMR...Alhamdulillah...

p/s : jangan dengki dengan kawan yang rajin buat latihan, tapi ikut dan bersainglah dengan dia...

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat