Wednesday, January 27, 2010

~~ Be A Better Woman ~~

LOVE TO BE A BETTER TEACHER

Sebenarnya post ni lebih kepada nak meningkatkan motivasi aku sendiri dalam menjalankan tanggungjawab sebagai Guru dan Kaunselor Sekolah...

Sekarang ni aku atau umumnya Unit Bimbingan dan Kaunseling Sekolah Menengah Kebangsaan Sungai Koyan sedang menjalankan Program Kemahiran Belajar Fasa 1 bagi tahun 2010... Semua pelajar terlibat dan aku mengambil pendekatan secara berperingkat untuk memberikan sebanyak mungkin kemahiran-kemahiran belajar kepada mereka... Jadi aku dan rakan kaunselor (En. Azmi) merancang menjalankan program ini seminggu sekali dan hari Rabu menjadi harinya... Maka bermula pada minggu lepas, program telah pun bermula dengan lancar... Setiap hari Rabu, dua slot akan dijalankan yang mana dah semestinya aku akan terlibat dalam
1 slot....

Program Kemahiran Belajar ini lebih kepada memberikan input atau teknik-teknik yang berkesan dalam pembelajaran... Contohnya seperti Teknik Pengurusan Masa Yang Berkesan, Teknik Mengingat, Teknik Mencatat Nota, Teknik Menjawab Soalan Peperiksaan dan Teknik Menghadapi Peperiksaan.... Kebiasaannya, pendekatan yang digunakan adalah melalui ceramah dan powerpoint...

Point utama yang aku nak sampaikan di sini adalah aku amat lemah apabila menjalankan program yang mana aku perlu bercakap dan memberikan ceramah di depan orang ramai.... Walaupun hakikatnya itu sepatutnya menjadi kepakaran aku... Yelah, mungkin aku masih baru dan belum biasa untuk menyesuaikan diri bercakap di depan orang ramai... Namun begitu, lama-kelamaan aku sudah mula rasa selesa dan dapat membiasakan diri dengan keadaan orang yang ramai.... Walaupun sebelum ni aku akan berpeluh satu badan apabila memberi ucapan atau ceramah, namun kini semua itu dapat dikawal... Aku sudah mula mudah mendapat idea dan mengeluarkan sesuatu ayat dengan lancar dan dapat berfikir dengan pantas... Rahsianya bagi aku sendiri, tak perlu tulis apa yang ingin kita katakan... Cukuplah sekadar menulis draf ringkas... Dan cubalah untuk tidak terlalu mengharap kepada nota itu... Yang paling penting, pandang semua audien dan sekeliling untuk menghilangkan perasaan gemuruh atau cemas... Kerana perasaan cemas dan panik hanya akan menyebabkan otak menjadi 'blank' dan membawa kepada ucapan yang tersekat-sekat.... Itulah yang aku amalkan hingga kini aku mampu memberikan ucapan atau ceramah dengan agak baik berbanding sebelum ini... Insyaallah....


** Orang yang berjaya dan cemerlang adalah orang yang berani untuk membuat perubahan... Perubahan yang macam mana?
Tepuk dada, tanya iman....

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat