Monday, September 20, 2010

~ Depan mata pijak semut pun tak mati ~



Selamat hari Isnin kawan-kawan.




Aku menyampah betul dengan orang yang jenis talam dua muka ni. depan kita punye la baik. cakap pun lembut je. manis muka. tapi rupanya, belakang kita, kemain syok lagi mengutuk.



Benda ni terjadi kat aku. ade la dalam sebulan lepas. tak sangka rupenye orang yang aku sangkakan sangat baik ni jadi musuh dalam selimut. aku gelarkan si pengutuk ni sebagai A ye. dan 1 lagi watak dalam cite ni iaitu kawan aku adalah si B.



* Jangan tertikam punggung sendiri sudah.



Si A ni tak tau yang si B ni kenal dengan aku. diorang ni kenal sebab masing-masing sambung belajar kat U di utara tanahair. nak dijadikan cite, mase diorang tengah ade klas, si A ni bukak fesbuk. mase tu si B pun ade gak. pastu ade la agaknye profile aku ( aku tak add as friend pun dengan die). bile die nampak je gambar aku, die bagitau la si B yang aku ni gitula, ginila.




Kawan aku si B ni bijak gak. die dengar je si A mengutuk puas-puas. dah abis mengutuk baru die cakap yang aku ni kawan baik die. penah bekerja sekali dengan die. dan kawan aku si B ni cakap sepanjang die bekerja dengan aku, takde sekali pun aku menyusahkan die. die mengaku senang bekerja dengan aku. 



* Ni lagi teruk. dua-dua same je.



Si A ni ape lagi. terkedu tak terkata ape la. muka berubah terus. tapi aku respek kat kawan aku si B tu. die pandai mengawal keadaan. yela, sian gak kan tengok muka si A dah merah menyala menahan malu. pastu si B ni pun cakapla kat si A maybe cara si A ni tak betul. pastu die cakapla aku ni jenis yang camne sume. 




Si A terangguk-angguk kepala. tak tau la die paham or saje-saje buat paham sebab malu sangat kan. pastu si B ni bagila nasihat dan tunjuk ajar skit camne nak deal dengan aku. pastu si A ni leh plak mengaku kesilapan die sebab cepat sangat judge aku. dan die gak ngaku maybe cara die tak betul.




* Bahaya nih. jangan tak tau kawan juga leh jadi gunting dalam lipatan.



Aku mase mula-mula dengar benda ni mendidih gak hati. tak sangka sangat. tp kawan aku si B ni bukanla jenis yang kuat mengadu. cuma mula-mula tu die just bagi hint skit je. pastu aku puas la korek nak tau cite sebenar. barula die nak cite. tu pun die cakap jangan bagitau kat si A yang aku dah tau. kang die taknak cite lagi. heheh. tu aku tau la.




* Geram ade, marah ade, kecewa pun ade. ;(



Cuma sekarang ni bile pandang je muka die aku jadi menyampah, meluat bagai. tapi nak taknak kena gakla ngadap. dah keje tempat same kan. tapi serius memang aku dah tak caye dan tak respek kat die lagi. sume kata-kata manis die buat aku geli nak muntah. dan aku yakin ramai lagi manusia lain yang dah terpedaya dengan kata-kata die yang lemah lembut tu. 




Penah ade yang bisik kat telinga aku, "Si A ni baikkkk sangat kan. cakap pun lembut je. sejuk hati dengar." aku yang dengar ni rase panas hati. tapi takkanla aku nak cite keburukan die plak kan. so aku senyum dan iyekan jela. dalam hati, " Baik ko cakap??? hakktuiiiihhhh!!!". muka dah mula nak mencebik. geram bile teringat die kutuk aku.




Tapi yela, aku ni bukan jenis pendendam orangnya. marah jap je. pastu bile teringat balik, marah balikla. disebabkan sikap profesional aku tinggi melangit, maka aku berjaya berlakon pura-pura suka dengan die. padahal dalam hati, hanya Allah yang tau. aku nampak kat dahi die tu ade cop "HIPOKRIT". besar punye.



* Senyum itu lebih baik.



* Jadi baby gak best kan. takde masalah. senyum je. ;)



Dalam kes ni, sedikit sebanyak bagi aku pengajaran. first, jangan terlalu mudah meletakkan kepercayaan pada orang. second, biarla orang nak kutuk kita, asalkan kita jangan kutuk orang. third, kalo nak kutuk pun pastikan fakta tu betul. jangan main tokok tambah. bukan takat dapat dosa mengutuk, siap tambah dengan dosa memfitnah lagi. nak ke?




* Tapi dah 11 hari raya ni masih takde ucapan maaf dari si A. hmmm.


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat