Friday, September 17, 2010

~ Ye! Saya bukan blogger tegar! ~

Assalamualaikum sume.




Lame kan korang tak dengar aku mengarut kat sini. haha. biaselah, kalo aku cuti, memang aku akan cuti segala-galanya. tak kuasa nak mengarang ayat depan laptop ni sedangkan tengok TV itu lebih best.



Hari ni pun masih ade lagi saki-baki rasa malas tu. tapi aku gagahkan gak jari ni nak menaip. sebenarnye ade keje yang kena buat tapi biar dulula. masih mencari mood untuk bekerja. almaklumlah dekat 2 minggu cuti raya. otak pun masih ingat kuih raye je. haha.




Sebenarnye aku dah ade niat jahat untuk tak meng-kerja-kan diri hari ni. tapi fikir punya fikir, last-last tak jadi plak. tak leh diikutkan sangat perangai malas tu. kang orang dah cop 'Pemalas' baru tau. lagipun esok ade skola ganti. nak taknak kena gakla pegi.



Sebab lain yg membuatkan aku kena gak pegi keje hari ni ngan esok sebab aku dah dengar-dengar berita pasal Pengetua skola aku akan berpindah ke PPD Raub start minggu depan. cepat tu! takde angin, takde ribut tau-tau nak pindah. yela, maybe sebab die duk Raub. tiap hari berulang ke skola. umur plak agak-agak tua skit. ape-ape hal kang susah. 




So, esok maybe last day Pengetua lama kat skola ni. tak sure sape yang akan ganti die. harap-harapla ok. sebab Pengetua sekarang ni ok sangat. tak cerewet. tak garang. tapi sume tu buat cikgu jadi malas. ngehehehe. tak kisahla sape pun yang ganti. yang penting kita buat tugas masing-masing dengan sebaiknya. tak gitu?



Apela aku ni ek. orang lain duk bercerita pasal raya tapi ko cite pasal keje. rilekla babe. jangan tension-tension di hari raya ni. masuk hari ni dah 8 Syawal. jap je kan. suasana raya pun dah mula kurang. taun ni kurang lak budak-budak beraya umah aku. tak sampai 10 orang.




Incek hubby suke sangat melayan bebudak datang beraya. macam-macam ditanya. sampai bebudak tu naik syok taknak balik-balik. tau la umah aku best. muahahaha pasan jap. cuma taun ni meriah skit sebab beraya sakan dengan family mertua. first day memang raya kat Kluang. second day aku dah balik Lipis. so lebihnya beraya kat sini la.




Raya umah adik-beradik incek hubby yang ramai tu. masing-masing tunjuk skill memasak. mula-mula ingat umah aku tak kene serang, last-last kena gak. hahaha. masing-masing order nak makan ape. wallawei. ingat aku ni reti nau memasak ke. masak air lehla. tapi dalam banyak-banyak tu majoriti nak makan soto. diorang cakap orang Johor pandai masak soto. memangla orang Johor pandai tapi aku tak pandai!!! miahahaha.




Incek hubby cepat je setuju. muka aku dah kelat-kelat masam. duk fikir mane aku nak korek resepi. tetiba teringat Buku Resepi Chef Hanieliza a.k.a Kak Liza. buku tu incek hubby beli kat Popular sebelum raya lagi. die memang bersemangat kalo nampak buku resepi. tapi masaknye malas.




* Muka depan Buku Resepi Kak Liza



* Muka belakang.



Balik umah aku terus belek-belek buku resepi tu. nahhh! ade pun resepi soto. senang dan pantas. bahan-bahan pun tak susah mane. pastu aku cari plak resepi bergedel. sedap wat makan dengan soto. pun ade gak. bagusla buku ni. korang try la beli. tak rugi woo. ade 365 jenis resepi. yela, kite kan ade 365 hari. bijak Kak Liza. hehe. promote gile-gile ni ade komisyen tak? ngehehehe.




Soknye pepagi dah bangun nak ke pasar beli bahan-bahan untuk buat soto. sedar tak sedar beratus gak abis untuk beli sume bahan. yela, skang kan ayam dah mahal. sekor je cecah RM20. dulu tak sampai pun RM10. tetamu yang nak dijamu plak ade la dalam 4,5 buah family. anak-anak sedara lagi. 




Takpe, sesekali je wat makan-makan beso ni. cuma aku agak risaula sebab tak biase masak untuk ramai. takat 3,4 orang tu pejam mata je. heheh. sudahnye, dari pagi aku bertapa kat dapur sorang-sorang okeh! incek hubby ade gakla tolong skit-skit. tapi jap jela. sedar-sedar dah ilang. pastu ade balik. huh!!




Rase macam senang tapi renyah gak nak membuatnye. yela, dapur ade 2 je. yang nak rebus nasi impitnye lagi, nak buat bergedel lagi. so kene ikut turn. aku sampai pening-pening kepala sebab dari pagi tak makan ape. nak masak punye pasal. pastu leh plak air takde!! orang dah excited nak masak, trus jadi takde mood. mujurla bilik air dekat je dengan dapur. air tangki ade lagi. so ulang-alik ke bilik air jela aku kejenye.




Pung pang pung pang, tengok jam dah kul 3 petang. gile! masak ape lame camni. tu pun masih tak siap sepenuhnya. incek hubby suh tambah bergedel sebab takut tak cukup. menggentel la aku sensorang. mujurla diorang tak jadi datang petang. sempatla aku nak kemas-kemas umah skit pastu mandi. leganya dapat mandi.




Pas maghrib baru diorang datang. Alhamdulillah diorang nampak berselera dengan soto aku. ke aku yang salah tengok? ahh!! tak kisahla. yang penting aku dah berjaya menjamu diorang walaupun tak taula sedap ke tak. yela, kalo tak sedap takkan sorang tambah sampai 2 kali kan. ke diorang lapar sangat ek? confuse jap.




 Ade la balance skit untuk aku ngan incek hubby makan malam tu ngan breakfast sok pagi. aku guna mangkuk polisterine je. senang. pas makan, ko campak je dalam plastik sampah. tak pening aku nak membasuh. 




Malam tu pinggang aku sume sakit-sakit. barula aku tau penangan memasak untuk jamuan or ape-ape je. time tu gak baru aku sedar camni rupenye perasaan mak aku tiap kali buat majlis kenduri or ape-ape je. memang penat. selama ni aku duk tolong skit-skit je so tak rase sangat. bila buat sorang-sorang memang azab! tiba-tiba kesian kat mak. uhuk.




Pasni aku kene rajin masak. incek hubby dah belikan kuali leper Tefal yang baru. dah lame sangat aku nak. baru ni die belikan. bukan aku tak mampu nak beli tapi saje je nak suh die belikan. haha. pastu buku resepi pun dah ade. takde alasan la ko malas masak ek diela. aku leh je nak masak tapi make sure lauknye ade la. kalo takde lauk camne nak masak. tu ayat yang selalu aku hadiahkan pada incek hubby. ngehehe. alasan baik punye.




So, hari ni nak masak ape ek? balik kang belek buku resepi Kak Liza lagi. ;)




* Kalo malas masak, jangan jadi pompuan ( gambar raya dalam next entri ek ).



No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat