Tuesday, April 27, 2010

~ Sehari Tanpa Facebook ~

Tiba-tiba aku rasa rajin yang amat sangat untuk menghapdet belog lagi hari ni...biasa aku sanggup buat 1 entri je...hehehe...



Untuk entri kali ni aku nak cerita sikit tentang aura laman sosial FACEBOOK (FB) yang tengah hangat sekarang ni...sebenarnya dah lama pun kan...






Aku yakinlah hampir semua orang (terutama yang berpendidikan dan berkerjaya) ada page FB sendiri...yang tak tahu dah mula ambil tahu...yang dah tahu bertambah tahu...sampaikan boleh buat duit dengan login FB je...hebat kan???




Cuba lah bayangkan sehari tanpa FB...agak-agak boleh tak...??? bagi aku memang boleh sebab aku hanya online pada hari bekerja...hari cuti aku habiskan masa melayan incek hubby tercinta... :P




Tapi ada juga yang hari-harinya tak bermakna tanpa FB...paling kurang dia akan buka FB walaupun hanya untuk sejam dua...baginya, FB lah yang menceriakan setiap hari yang dilalui...dengan FB dia rasa dekat sangat dengan kawan-kawan dan boleh kongsi apa je...biasanya orang yang macam ni mungkin hidup keseorangan dan kesunyian...jadi FB membantu dia menghilangkan rasa kosong itu...bagus juga kan???




Tapi FB ni ada juga kelemahannya...mungkin FB ni terlalu 'open' bagi sesetengah orang...apa yang kita tulis, hampir semua orang boleh baca (terutamanya kawan dalam friends list lah)...dan biasanya kita akan tulis apa je perasaan, emosi, pemikiran dan sebagainya yang terlintas di otak kita waktu tu...sampai kadang-kadang terlupa ada juga dalam friends list kita yang bukan kawan kita...so anything can happen...jadi sebelum tulis apa-apa dalam FB tu, berfikirlah dulu semasak-masaknya...




Aku ni sebenarnya termasuklah antara orang yang agak lambat ada account FB ni...bukan tak tahu tapi agak malas nak menjebakkan diri...tapi akhirnya aku buat juga sebab didesak oleh kakak aku (dia lagi advance dari aku rupanya...hehehe)...dan bila dah agak lama menceburi alam FB ni, aku dah mula rasa manfaatnya...kebaikannya dari segi dapat jumpa balik dengan kawan-kawan lama yang dah lost contact, dapat tahu perkembangan terkini diorang...ada yang dah kahwin, ada yang dah beranak-pinak...satu perasaan yang sangat seronoklah... :)
kalau sebelum ni orang berhubung dengan handphone...tapi sekarang dengan adanya FB, tak perlulah risau kredit habis atau apa-apa...di mana-mana je sekarang ni kita dah boleh layari internet (kecuali orang yang tak bayar bil internet)...so sangat mudah kan???




Aku pun sebenarnya tak menggalakkan pada sesiapa yang masih belum ada account FB untuk membuka account...sebab bila dah terjebak, susah juga...silap-silap satu kerja pun tak siap sebab asyik menghadap FB je (juga peringatan untuk diri sendiri...hehehe)...gunakanlah laman sosial FB ni sebaik-baiknya bagi yang memang 'hardcore' FB...jangan sampai bila bos skodeng masing-masing tengah tersengih sorang-sorang depan PC...bila bos panggil semua jadi pekak badak...hehehe...


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat