Thursday, November 11, 2010

~ Terasa macam siswa ~



Salam kawan-kawan.



Baru je siap cari bahan assignment untuk Kursus Induksi nanti. rasa macam kembali ke alam siswa dulu-dulu plak. hehe. bila deadline nak hantar assignment dah makin dekat, 24 jam mengadap laptop cari bahan. mase tu dah takde masa nak ke library. sume klik di hujung jari je.


Tapi kali ni, awal-awal lagi aku dah prepare. ade mase lebih kurang 2 minggu lagi sebelum Kursus Induksi kat Hotel Seri Malaysia Rompin. assignment ni kena hantar mase kursus nanti. aku buat awal ni bersebab. kan minggu depan dah Raya Haji. so, hari raya adalah hari di mana buku-buku atau laptop dilarang buka. kita harus berjimba-jimba sepuasnya ok!



Lagi 1 sebab aku siapkan awal assignment ni, ade berpuluh nota aku kena study untuk jawab exam masa kursus nanti. serius banyak gila. nota disediakan dalam bentuk powerpoint. setiap 1 nota tu ade beratus slide. korang boleh bayangkan keserabutan otak aku camne nanti? bayangkan!


Mula-mula dapat nota tu aku dah ade rase 'alahhh takyah study pun takpe. takkan la susah sangat kot'. tetiba Pegawai JPN tu cakap tiap tahun ramai yang tak lulus exam Kursus Induksi. repeat sampai 3 kali. lepas 3 kali pun masih failed gak (kira tahap malas gile + bangang), ko akan di-terminate-kan daripada kursus. kira tak boleh sah jawatan la. uissshhh seriau aku dengar. tapi setakat ni takde lagila kes camtu. ke dia sengaja nak takut-takutkan kitorang?



So, aku fikir-fikir balik, kena ade strategi (cewah!) untuk study sume nota tu. mau juling biji mata kalo baca sume skali. silap-silap incek hubby lari balik umah mak die sebab tak dapat layanan yang secukupnya. muahahaha. takpela dear, berkorban sikit ye. tak lama. 2 minggu je. ;D


Then, ape strateginya? errr masih takde lagi. tengah duk fikir. tah sampai bila nak dapat tah. dahla kena study guna laptop. nak print mau berjuta kertas A4 nak guna. rugi ink woo. maybe aku akan study ikut mane yang penting dulu kot. tapi sume macam penting. adeh!



Takpe, slow-slow. jangan gelabah sangat mengalahkan budak nak amik exam SPM. diorang pun selamba badak je riang-ria. study setakat yang ko mampu. kalo dah tepu sangat, berhenti jela. dipaksa-paksa pun tak guna kalo sumenye tak masuk kepala otak. 


Dulu masa zaman sekolah & universiti, aku memang kaki study last minute. seminggu sebelum exam aku masih goyang kaki lagi. esok nak exam, hari ni baru aku macam ayam berak kapur. mulela risau macam nak mati. hasilnya, result memang gempak! gempak sampai rasa nak kena hempuk!



So, bila dah bekerja ni, cara buat kerja pun kena la berubah kan. tak bolehla buat kerja last minute lagi. macam hari ni. 1 assignment dah setel. dia minta 15 helai, aku bantai 20 helai. hamikkk! kalo tak lulus gak tu tak taula. hahaha. bila dah setel 1 keje yang penting, beban pun rasa makin kurang. boleh mula study untuk exam plak. keje-keje kat skola pun dah hampir setel. lega!



* Tak sabarnya nak cuti!!!



No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat