Thursday, October 7, 2010

~ Kecut perut! ~



Pagi.
Eeeiiii pagi-pagi dah buat aku kecut perut. mana taknya. hampir-hampir je nak kene langgar dengan orang. eeiii ngeri.



Yang orang tu pun satu hal gak. dalam kawasan kampung camtu janganla bawak kete macam nak berlumba. dahla cuaca pagi tadi masih gelap lagi. memang sipi-sipi je kete aku nak jadi mangsa. aku bernasib baik sebab cepat dalam 2,3 saat.


Dari jauh aku dah nampak ade pokok or dahan tumbang menghalang laluan jalan sebelah. kira jalan bertentangan dengan laluan aku la. dalam waktu yang sama gak aku nampak ade sebiji kete punye la laju dari arah depan. masa tu hati aku terdetik, die mesti tak perasan pokok tu.






Dan ye, memang betul. betul-betul kete aku kat sebelah kete die time die langgar pokok tu. nasibla pokok tu tak besar sangat. dan nasib baik gak aku sempat mengelak ke kiri jalan. dari cermin belakang, aku nampak kete orang tu macam nak terpusing maybe sebab die terkejut sangat kot.


Pastu aku tak tau ape jadi sebab dah tak nampak. yang pasti mase tu kat belakang kete aku ade sebijik motor. harap-harap penunggang motor tu tak apa-apa. berderau gak darah masa tu. kaki menggigil. nak je aku benti kat tepi jalan, tapi bila tengok jam dah nak dekat kul 7, aku tabahkan jela hati. errr gambar takde la ye. gile ke ape, hampir-hampir nak kene langgar sempat plak nak amik henfon tangkap gambar. ko jangan buat lawak!



Inilah risiko yang aku kena tanggung setiap hari. nak buat macam mana. tanggungjawab mesti ditunaikan. incek hubby dah banyak kali ajak pindah duk dekat dengan skola aku. tapi aku yang beria-ia menolak. eeiii taknakla duk kat sini. kemudahan tak banyak. bayangkan la kalo nak kuar duit pun kene pegi ke bandar Lipis or Raub. kan ke susah nanti. so bila fikir pro & cons, kita duk bandar Lipis jela. senang nak ke mana-mana. berkorban skitla kan.



Tapi tulah kan. kalo orang yang lemah semangat mesti dah fobia nak drive. kalo jalan ok aku rase tak masalah sangat. tapi ni jalan macam ular kene palu. memang kena berhati-hati. biaselah, orang kalo dah mahir satu-satu jalan tu mesti bawak laju. kononnya dah tau kat mana ade lubang, kat mana ade lembu. tapi kadang-kadang kita lupa malang tak berbau. macam kes pokok tumbang tadi.



Jadi, aku ambil pengajaran di situ. dalam pada nak selamat, secara tak langsung kita boleh jimat minyak gak kan. macam kete Kenari aku ni sehari pegi balik RM10. so aku spent RM50 untuk seminggu. kalo aku bawak pecut, memang tak cukup sehari RM10. aku dah try dah. sebab mase tu dah lambat. huhu.



Sepanjang aku berulang-alik kat tempat aku keje ni, banyak gak kemalangan yang aku jumpa. kalo kes hampir-hampir nak melanggar or dilanggar tu dah kerap sangat. tapi Alhamdulillah sume tu tak melemahkan semangat aku untuk teruskan perjalanan untuk mendidik anak bangsa. semoga Allah mempermudahkan urusan aku setiap masa. Aminnnn.




* Ni kalo cite kat incek hubby kompom idea nak pindah dekat ngan skola muncul kembali.



No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat