Thursday, May 19, 2011

Cerita sebelum blackout

Salam. morning kawan-kawan sekelian alam. ada sihat?



Semalam dapat notis bagitau hari ni akan blackout dari pagi sampai petang. tak taulah pasal ape. kat sekolah aku ni memang gitulah selalu. bosan asyik blackout je. nak buat keje pun susah. so sementara masih boleh online lagi ni, meh kita borak-borak sat.



Aku nak cite pasal pengalaman sepanjang hampir 3 tahun bergelar pendidik ni. pehhh rase macam baru semalam posting. rupanya dah dekat 3 tahun pun. apa yang aku dapat selama tu? hmmm banyaaaaaaakkkk. tak terkata. dari aspek ilmu, pengalaman, macam-macam lagilah.



Sebelum bergelar pendidik dulu langsung tak terfikir betapa besarnya tanggungjawab sebagai seorang guru. yang aku tau bila dah dapat ijazah, tunggu masa untuk dipanggil posting. masa tu cuma risau lambat dapat keje je. takde pun terlintas tentang cabaran yang bakal dihadapi bila dah bekerja nanti.



Nahhh! sekarang rasakan. hahaha. bukanlah bermaksud kerjaya sebagai pendidik ni tak bagus. wehhh sape yang cakap macam tu ha? guru ni salah satu kerjaya yang paling mulia tau. maksud aku kat sini, tanggungjawab sebagai guru tu tersangatlah besar. kalau korang rasa nak angkat tong gas tu pun macam nak pengsan, bila jadi cikgu ni bersedialah untuk mengangkat beban 20 kali ganda dari tong gas tu. haaa mampu tak?



Maybe ada yang mencebikkan bibir bila aku cakap camtu. alah apelah sangat setakat jadi cikgu tu. pegi keje mengajar, pastu balik keje. ape yang susah sangat? hahahah. aku rasa sebab tulah agaknya wujud peribahasa "berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul". hanya orang yang mengalaminya saja yang akan memahami. takyahlah kita bermati-matian nak berhujah dengan orang yang tak berada di tempat kita. buang air liur je. sebab kompom diorang nak menang gak. huhu.



Macam aku sendiri yang bergelar guru bimbingan dan kaunseling di sekolah, setiap hari aku berdepan dengan macam-macam ragam pelajar. pelajar yang dari luarannya nampak normal. tapi dalamannya? sape lagi yang perlu amik berat pasal emosi dan perasaan diorang tu kalau bukan aku? kalau doktor nak tau penyakit orang tak susah. baring, pastu masuk dalam terowong. MRI la tu. pastu dapatla tau ko sakit ape. tapi macam kitorang ni? camne nak tau pelajar tu bermasalah ke tak? boleh ke guna MRI? boleh ke belah hati pastu, ohhh awak ni ada masalah family ni. boleh?



Ehh, aku tak cakap pun keje doktor tu senang. diorang pun ada bahagian diorang yang susah gak. cuma tu aku ibaratkan jela. nak bagi korang paham. hehe.



Nampak macam aku tengah merungut ke? taklah. aku cuma meluahkan perasaan je untuk sesetengah orang yang kadang-kadang masih lagi tak faham apa sebenarnya peranan guru kat sekolah. yang dia tau cuma kutuk, marah, pastu cakap cikgu tak buat keje. bila anak dapat markah bagus, terus mengaku selalu ajar anak kat rumah. tapi bila markah anak teruk, cepat je jari telunjuk tu menghala ke cikgu sebagai punca. jarang sangat nak dengar mengaku silap sendiri. yelah, sape yang suka mengaku buat salah kan?



Kalaulah diberikan skala tahap ke-suka-an aku terhadap kerjaya aku sekarang ni agak-agak aku nak bagi berapa ek? maybe 3 kot. daripada 5. aku masih belum jumpa lagi kepuasan untuk bekerja. tak pasti ape sebabnya. maybe persekitaran, rakan sekerja or diri sendiri. orang kata nak jadi guru ni kena ade jiwa. ye, memang aku ade jiwa. cuma belum sepenuhnya jiwa aku berada dalam bidang ni. hmm maybe sebab aku baru lagi kot. bila dikira-kira, lagi 31 tahun aku akan bergelumang dalam bidang pendidikan ni. InsyaAllah kalau dipanjangkan umur.



Baru 3 tahun dah macam-macam yang aku alami. belum masuk 30 tahun lagi. hmm terlalu jauh nak difikirkan. biarlah masa dan keadaan yang tentukan. apa yang penting adalah masa kini. here and now bak kata Gestalt. cewahhh! tak berkarat lagi rupanya otak aku ni. hahaha.



Apa-apa pun aku masih happy dengan kerjaya yang menjadi sumber rezeki aku sekarang ni. walau apa cabaran dan dugaan yang datang sekalipun, rasanya aku masih lagi kuat untuk berpegang pada kerjaya yang satu ni. sebab aku yakin dengan ganjaran-Nya dalam mendidik dan memanusiakan manusia. biarlah orang lain tak pandang pengorbanan kita. apa yang pasti di atas tu sentiasa melihat keringat hamba-Nya.



Tuesday, May 10, 2011

Rancangan TV kegemaran

Eh, korang suke tengok TV tak? tipulah kalo tak suka kan. suka tengok cite apa ek? cer cite. cer cite. heheh.



Di kala keboringan ni, meh tengok list rancangan TV ke
gemaran me.



Top Chef di TV Diva Universal (702)



House di TV AXN (701)



Leverage di TV AXN (701)



The Amazing Race di TV AXN (701)



Maharaja Lawak di Astro Warna



River Monsters di TV Animal Planet (553 rasanya)



Man vs Wild di TV Discovery Channel





Last but not least...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


Shin Chan!
wakakkaakkakaka!



*Sebenarnya banyak lagi tapi malas nak google. kihkihkih.



Cuba lihat piring Astro anda sekarang!

Tadi blogwalking jap. dah lama tak masuk blog Adam Nigina ni. dulu rajin gak masuk. best plak baca entri-entri lama. tetiba ternampak 1 entri ni.



Mengapa Piring Astro Mengadap Kiblat?




Jom baca kesahihan cerita ni.



Jelas, Kaabah bukan sekadar kiblat tetapi juga sebagai pusat tumpuan manusia dalam urusan dunia atau kehidupan. Contoh yang paling mudah sekali, tentu anda ada stesen televisyen berbayar iaitu Astro. Pastinya setiap Astro ada 'piring para bola' untuk menerima maklumat yang dipancarkan dari satelit. Untuk mendapatkan siaran yang jelas, piring itu akan dihalakan ke arah Kiblat atau Kaabah. Kalau tidak percaya cuba tengok balik piring Astro di bumbung anda menghadap ke mana?



KENAPA BEGITU? Mudah saja jawapannya Mekah adalah pusat bumi. Sama ada percaya atau tidak jawapannya mudah ditemui semasa kali pertama Neil Armstrong menjejakkan kaki ke bulan pada 20 Julai 1969. Di dalam satu temu bual di stesen TV Al Majid, Arab Saudi, Dr. Abd Al-Baset Al-Sayyed dari pusat Penyelidikan Kebangsaan Mesir mengulas, angkawasan pertama itu telah membuktikan, Mekah adalah pusat bumi.



Katanya ia telah dibuktikan secara saintifik semasa Neil Armstrong di dalam perjalanan ke bulan. Ketika itu dia berjaya mengesan satu radiasi yang dipancarkan dari bumi. Radiasi itu di dalam gelombang pendek. Situasi itu sesuatu yang pelik dan mereka cuba mencari jawapan dan membuat penelitian. Akhirnya mereka berjaya mengesan bahawa radiasi itu dipancarkan dari Mekah atau secara tepatnya dari Kaabah.



"Yang paling mengejutkan radiasi itu bersifat infiniti (tidak berpenghujung). Apabila Armstrong menjejakkan kaki ke Marikh, radiasi itu masih boleh dikesan. Radiasi itu mempunyai sifat yang istimewa dan paling penting ia infiniti. Saya percaya inilah yang menhubungkan Kaabah di bumi dengan Kaabah di alam akhirat.



"Bayangkan anda berada di kutub utara dan saya berada di kutub selatan,di tengah-tengah adalah zon keseimbagan magnet atau zon magnetisme sifar dan itulah Mekah. Kalau hendak dibuktikan boleh. bawa kompas ke Kaabah dan anda dapati jarum kompas itu tidak akan bergerak. Ini bermakna Kaabah adalah zon magnetisme sifar. Tarikan untuk ke dua-dua medan adalah sama kuat.



Hal sedemikian katanya, turut memberi kesan pada kesihatan dan umur seseorang. Sebab itulah orang yang tinggal di Mekah lebih sihat dan panjang umur. Tekanan graviti yang tertumpu di kawasan itu memberi kesan pada peredaran darah dan pergerakan biologi kehidupan.



"Ini telah dibuktikan bahawa ia boleh memberi kesan pada hemoglobin untuk membawa darah yang mengandungi oksigen ke seluruh tusi badan. Bermakna bila anda berada di Mekah, keupayaan darah untuk membawa oksigen ke seluruh tisu badan secara semula jadi jauh lebih baik berbanding tempat lain di dunia ini," jelasnya



Pelbagai bukti saintifik dari kajian para saintis juga telah membuktikan bahawa Kaabah berada di "Centre of the earth". Jika anda berkesempatan ke Mekah Al-Mukaramah cuba bawa kompas ke arah Kaabah dan lihat jarum kompas tersebut tidak akan menunjuk mana-mana arah sama Barat, Timur, Selatan atau ke mana-mana arah kerana Kaabah sememangnya berada di pusat atau ditengah-tengah bumi. Neil Amstrong juga mengesahkan fakta ini.



Maha Kaya Allah, dengan hanya melakukan Tawaf kesihatan kita akan bertambah baik. Tidak hairanlah jika ramai yang mengetahui rahsia ini sentiasa merindui untuk ke Mekah... Bagi yang bukan Islam kaji-kajilah fakta ini dan anda pasti akan mendapat kebenaran-Nya. Marilah kita belajar ilmu dan mengkaji Islam yang amat indah ini..



* Maha suci Allah yang menjadikan alam ini. Subhanallah.




Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat