Tuesday, August 2, 2011

Hari Pertama yang panas terik

Salam Ramadhan kawan-kawan. =)



Alhamdulillah dah masuk hari kedua kita berpuasa. mula-mula ni terasa lambat je masa berlalu kan. bila dah masuk seminggu dua nanti barulah terasa cepat je dah nak raya.



Hari pertama semalam memang aku terasa sangat kepanasan dan kepenatannya. bukan aku sorang je. ramai cikgu-cikgu sekolah aku ni mengaku keletihan yang amat sangat. sampai tak larat nak mengajar. mujurlah aku tak mengajar. tapi sesi tetap kena on gak. sampai kering tekak duk bercakap.



Cuaca pun tak menentu. sehari sebelum puasa tu elok je hujan kat sini. sejuk. alih-alih masuk bulan puasa terus panas terik. dugaan bulan Ramadhan agaknya. Allah nak uji kesabaran hamba-Nya.



Pastu semalam dalam pukul 1 lebih camtu aku dah start sakit kepala. mula-mula ingatkan sakit kepala biasa sebab tak makan, tapi makin lama makin sakit. aku dah mula syak migrain. sebab cuaca panas sangat. terus tarik ke bahagian mata & kening.



Masa ni rasa macam dah tak larat je. tengok jam ada lebih kurang sejam lagi sebelum balik. adoiyai. makanya bersandar jela kat kerusi sambil pejam mata. minyak angin plak tak bawak.



Tepat 2.40 memang aku dah tak toleh belakang dah. terus cabut. rupanya ramai gak cikgu yang serbu nak balik. semua muka letih belaka. maknanya bukan aku sorang jela. maybe sebab baru hari pertama kot. masih tak biasa lagi.



Baru start enjin kete tetiba handphone bunyi. tengok mesej dari Boss! aiseymen janganlah dia minta buat keje plak. rupanya dia mesej tanya kenapa hari ni aku balik awal sangat. biasanya lambat. hehehe. prihatin gak boss aku ni rupanya. tapi memang boss baru ni lebih prihatin berbanding boss-boss yang lama. sume cikgu & student suka dengan dia.



Maka aku pun balas la bagitau yang aku migrain. tak larat sangat. dahlah nak kena drive jauh plak. wahhh panjang lebar aku bagi alasan. pastu dia balas balik, suruh aku drive elok-elok. baik kan dia?? hehe.



On the way balik hubby call tanya nak masak ke nak beli untuk berbuka hari ni. aku cakapla yang aku tak larat nak masak. so dia cakap nak beli je. suka! sampai depan rumah, saing plak sampai dengan hubby. dalam hati, cepatnya balik.



Sekali dia turun bawak kotak besar. hadiah ke? rupanya dia beli heater air. bukan heater yang macam cerek tu. tapi heater yang kita kena sentiasa on je untuk panaskan air. kira macam termos la kan. bila nak, tekan je. ape tah namanya. lupe lak. sebab heater kat umah tu dah bocor. tah cemana leh bocor. hadiah kawin tu. hehe.



Mata aku duk melilau cari makanan yang hubby kata nak beli tu. tapi takde. hubby cakap tak pegi beli lagi. pastu tetiba cakap suruh aku masak plak. adoiyai. bininya ni apa lagila. terus muncung sedepa sambil masak. dengan kepala berdenyut-denyut. masa nilah dalam hati duk fikir hubby tak paham aku, tak sayang aku. uhuk!



Serius memang rasa sedih sangat. yela kita tengah sakit kan. kalo sihat memang aku masak dengan rela hati. bila dah tengok aku camtu hubby diam je. pastu konon-konon tunjuk rajin nak tolong masak. nak tergelak ku tahan je. haha.



Tak lama tu dia kuar. pegi mana tah. aku sms suruh beli kuih popia. tetiba teringin plak. ceh dalam merajuk pun sempat lagi order. hehe. balik-balik je dia cakap popia takde. pastu aku tanya takkan takde jual kuih lain. dia sengih je. urggghhhhh!!! rasa nak nangis kat situ gak tapi aku tahan. tak baik nangis bulan pose.



Bergenang gakla airmata. masa nilah duk teringat mak ayah kat kampung. mulalah terfikir kan best kalo duk dengan mak ayah. apa nak sume dapat. tetiba sebak sangat. alahai. sensitif betul aku time pose ni. hubby perasan, terus pujuk aku. lagilah aku sedih. aku terfikir apsal la hubby aku ni lurus bendul sangat. kalo popia takde belilah kuih lain. ni sanggup balik dengan tangan kosong. adoiyai!



Tapi tulah dia hubby aku. yang kadang-kadang buat aku marah, aku ketawa, aku menangis. tapi tak boleh nak marah lama-lama. lagi-lagi bulan pose ni. tak baik!



Lepas berbuka Alhamdulillah makin kurang sakit kepala aku. tapi masih ada denyutan tu. dan pagi ni dah mula rasa macam nak sakit semula. sebab pagi-pagi kena cahaya lampu kereta depan kan. memang tak boleh nak elakla. harap-harap hari ni aku lebih kuat untuk menjalani ibadah puasa.



Insyaallah. =)



Monday, August 1, 2011

My Fourth Year Fasting as a WIFE!

Salam Ramadhan Al-Mubarak kawan-kawan semua. =)



Masuk tahun ni dah 4 kali aku berpuasa dan beraya bersama sang suami. nampak macam dah lama sangat aku kawin kan. yela aku kawin pertengahan tahun 2008. so kalo ikut tahun ni dah tahun keempatla. kawin baru 3 tahun. =)



Kalo kira tahun or bulan memang rasa dah lama sangat kitorang hidup bersama. tapi serius aku rasa macam baruuu je semalam dia sarung cincin nikah kat jari ni. hiksssss. masa tahun-tahun pertama berpuasa bersama memang aku agak kelam-kabut jugakla. lagi-lagi bila dah duduk sendiri. masa duduk dengan family aku tak terasa sangat. semua mak yang buat. hikhik.



Bila duduk sendiri barulah terasa tanggungjawab sebagai isteri tu. balik keje dah fikir nak masak apa untuk berbuka. malam plak duk fikir nak masak apa untuk bersahur. mula-mula memang rasa tension sebab penat kan. tapi bila dah masuk kali keempat ni, aku dah mula biasakan diri. boleh masak dengan rileknya tanpa kelam-kabut. hehehe.



Sebenarnya benda ni terjadi sebab masa awal-awal kawin kita tak berapa tau lagi kehendak suami. kita macam ragu-ragu untuk buat sesuatu tu sebab bimbang suami tak suka. banyak yang kita buat ikut kehendak kita je. tu yang kadang-kadang berlaku konflik. contoh dalam bab masakan. masa mula-mula kawin kita masak ikut apa yang kita tau. suami plak tak sampai hati nak bagitau makanan kegemaran dia. bila jadi camtu, susahla kan.



Makin lama hidup bersama barulah kita mula belajar sedikit demi sedikit mengenai pasangan kita. apa yang dia suka, apa yang dia tak suka. dan dah mula berani untuk berterus-terang mengenai sesuatu. bila dah sampai ke tahap ni, maknanya hubungan dah semakin stabil. ni pendapat akulah selama kitorang hidup bersama ni.



Kalau macam dulu setiap kali nak berbuka atau bersahur memang aku akan risau memanjang. sebab suami aku ni jenis tak suka makan luar. so nak taknak aku kena gak masak. almaklumlah kan dapat plak isteri yang tangan bangku (boleh ke guna simpulan bahasa ni?). dah kawin baru nak belajar masak. jadi hasilnya aku masak jela apa yang aku rasa aku reti. janji boleh makan.



Sekarang aku dah tak risau lagi. hehe macam iklan plak. sebab skill memasak dah mula ada. cewah! dan yang paling penting aku dah tau masakan jenis yang macam mana dia suka. jadi takde masalah lagilah untuk fikir nak makan apa untuk berbuka dan bersahur. =)



Masa bujang dulu kadang-kadang aku lebih sayangkan tidur daripada masakan mak aku yang sedap-sedap tu. ingatkan bila dah kawin bolehla amalkan semua tu lagi. tapi tidak ye. sang suami awal-awal dah ingatkan supaya bangun sahur. sebab besar nikmatnya bangun sahur ni. dia tetap nak makan nasi gak walaupun sikit. pastu baru dia sambung makan roti & minum oat.



Aku plak jenis tak kisah. sebelum ni ganti puasa pun tak bangun sahur. memang pedihla perut tapi Alhamdulillah boleh tahan sampai waktu berbuka. tapi takkan aku nak biarkan suami bersahur sorang-sorang plak kan. kejam sungguh bini camtu. then aku makan gakla barang 4,5 suap. tips aku, lauk untuk sahur mesti berkuah. kalo kering jawabnya sesuap jela pastu tolak dengan air. hehehe.



Selepas 3 tahun lebih bersama ni memang aku seronok sangat dapat menjalankan tanggungjawab sebagai isteri. lebih-lebih lagi bila dapat masak untuk suami. pastu tengok plak dia makan dengan berselera. memang puas hati. walaupun nak dengar pujian dari mulut dia tu macam menunggu kucing bertanduk, tapi aku tak kisah. aku tak gilakan pujian. yang penting masakan aku licin! hahaha.



Ada gak kawan-kawan aku yang baru pertama kali berpuasa dengan suami. maksudnya baru kawinla tu. pesan aku, kelam-kabut tu perkara biasa. yang penting kena banyak bertanya. kena tau apa yang dia suka & tak suka. semua tu akan lebih memudahkan. InsyaAllah. =)


Friday, July 29, 2011

Dugaan alam bertunang

Salam hari Jumaat.



Hehehe tajuk skema abis kan. tengah duk syok-syok main game dalam laptop ni tetiba teringat kisah pahit manis masa alam pertunangan aku dengan hubby dulu. sampai tersenyum sorang-sorang. hehe.



Actually hubungan aku dengan hubby bermula kat UPSI. kalo tak silap aku masa sem 3. kitorang berlainan course. aku course Bimbingan & Kaunseling, hubby plak course Sport Science. so memang tak pernah jumpa la kan. nak dijadikan cerita ni agak best, masa sem 3 aku join subjek Asasmu. subjek ni kira macam aktiviti kokurikulum kita la untuk cukupkan jam kredit.



Ada hikmahnya aku terpaksa masuk kelas Asasmu atau bahasa panjangnya Angkatan Sasterawan Muda. wahhh ko. sebab kelas lain sume dah full. kat dalam tulah kitorang kenal. tu pun main jeling-jeling je. sampailah 1 hari tu dia pass kertas kecik kat kawan dia suruh bagi kat aku. huh sangat tak gentleman! rupanya dia tulis salam perkenalan. pastu nak nombor fon. hehehhe.



Eh, ko ni nak cite pasal alam bertunang ke alam bercinta ni?



Ops! hehe. ok, ok. dipendekkan cite, hubungan kitorang pun berjalan seperti pasangan bercinta yang lain walaupun on and off. biasanya aku la yang buat masalah. hehe. pastu tak cemana (gatal agaknya), masa sem 6 kitorang buat keputusan nak bertunang. maybe sebab hubby rasa susah sangat nak jaga aku kot. selalu sangat buat perangai. kalo tunang terikatla sikit. agaknya la. hehe.



Bila bincang dengan family, semuanya setuju. yela, bertunang je kan. bukan kawin. tup tap tup tap, pada tarikh 24 Februari 2007, terpatrilah janji kami. cewah! plan asal nak ikat dalam 2 tahun. yela tunggu keje dulula kan. last-last jadi cepat plak. huhuhu.



Ok dalam alam pertunangan ni, bermulalah macam-macam adegan yang bila aku kenang balik rasa macam nak nangis pun ada. memang aku lalui pelbagai dugaan yang hebat-hebat belaka. kalo setakat baling cincin tunang kat hubby tu dah jadi macam rutin. kalo setakat mulut ni ringan je nak minta putus tunang tu dah jadi mainan.



Dugaan ni jadi bila dah agak lama bertunang. masa mula-mula tu memangla bahagia memanjang kan. plak tu ada depan mata sentiasa. tapi bila dah dekat nak kawin satu persatu dugaan datang. paling hebat masa kitorang tengah praktikal. masa tu sem 8. same-same setuju nak buat praktikal kat Kuantan. walaupun dalam 1 daerah tapi agak berjauhan gakla. jarak hampir sejam gitu. so memang jarang jumpa.



Masa tulah tetiba aku rasa yang hubby macam dah tak sayang kat aku. jadi terlebih sensitif. yela, maybe dia pun time tu tengah stress dengan keje. ditambah dengan perangai aku lagi. masing-masing cepat je nak naik angin. benda kecik pun boleh jadi besar. tapi yang peliknya bila time tak jumpa elok je kitorang sms. jarang gaduh. tapi bila jumpa ada je yang tak kena. masa pegi baik, masa balik hempas pintu kete. hehe. akula tu.



Kalo setakat kena tinggal kat tepi jalan or kat Kuantan Parade tu tak heranla. bukan dia yang kejam sebab tinggal aku. tapi aku yang ngada-ngada merajuk sampai nak turun kete pastu taknak balik. last-last memang kena tinggal betul-betul. padan muka. hahaha. pastu dengan tak malunya call hubby suruh amik balik. hangin je dia sebab dah nak sampai rumah baru aku call. dia ingat aku memang nak balik naik bas. cisss! hahaha.



Nak kata gaduh sampai naik tangan tu ada gakla. tapi bukan tangan dia yang naik. tangan aku. iskkkk. bila ingat balik rasa berdosa sangat. tapi aku dah minta ampun pun. yela lepas buat baru rasa bersalah gila. masa buat tak ingat apa. macam dah kena rasuk setan.



Maybe disebabkan perangai aku macam makin teruk, masa kitorang buat keputusan nak kawin sebelum posting tu keadaan jadi bertambah genting. masa tu aku rasa macam hubby dah give up dengan aku. kuat marah. aku tengok keadaan dia masa tu pun macam dah tak terurus. bila dia jadi camtu, aku plak jadi slow. dah tak buat perangai sangat. tapi dia plak yang macam nak memulakan perangai. haihhh tak abis-abis kan.



Kitorang buat keputusan untuk kawin sebelum posting sebab takut kena duduk berjauhan. bila bincang dengan family, diorang pun setuju jela. yela, mak ayah aku lagila risau kot-kot anaknya ni kena posting Sabah or Sarawak plak nanti. naya.



Dalam keadaan masing-masing emosi tak menentu akhirnya kami selamat juga dinikahkan. Alhamdulillah. inilah agaknya yang dikatakan "kalau jodoh tak kemana". kawan-kawan aku masa belajar dulu pun macam tak sangka akhirnya kami bersatu gak. yela gaduh je memanjang kan. hehe.



Dan sampai ke hari ni, selepas 3 tahun 1 bulan kami bersama, aku sangat bahagia dengan hubby. sekarang baru aku terfikir kenapalah agaknya dulu aku bodoh sangat asyik minta putuskan hubungan dengan hubby. padahal sekarang ni dialah suami, kekasih, kawan yang paling terbaik dalam hidup aku. masa ni gak aku bersyukur sangat sebab dulu hubby sanggup bersabar dengan aku. kalo orang lain dah lama kena tinggal agaknya. huhu.



So, aku rasa setakat tu jela yang aku boleh kongsikan. cite lebih-lebih kang ada yang tak tido malam plak. nightmare! hehe. apa lagi, tak reti-reti ke nak share pengalaman korang plak. elehhh malu-malu plak dia. hehe.



P/s : Kalo share pengalaman korang dalam kotak komen kang jenuh plak nak bacanya kan. hehe. so apa kata korang buat je 1 entri pasal pengalaman korang. nanti aku datang baca. ok bai! =)



Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat