Tuesday, June 22, 2010

~ Masa untuk berjimat cermat ~

Hai...




Ni aku kat skola. dalam bilik kaunseling. baru pas abis buat sesi kaunseling individu dengan sorang student ni. so now time untuk hapdet belog.
Aku memang serius tau pasal tajuk kat atas tu. ni bukan cobaan. tiba-tiba semalam aku rasa risau and takut. bukan takut antu ye. takut kalo-kalo ada emergency pastu duit simpanan tak cukup. selama ni aku syok je berbelanja time ada duit. tak fikir pun apa yang akan berlaku nanti. 




Tapi aku bersyukur sangat sebab semalam Tuhan sedarkan aku. aku ni jenis bila dah terfikir sesuatu tu terus terfikir-fikir sampai stress. sepanjang malam tadi aku lebih banyak diam. sampai incek hubby pun tegur pelik tengok aku senyap. kalo tak ade je aku bebel. then aku pun luahkan ape yang aku rasa tu pada incek hubby. dia pun akui yang life kitorang ni selesa sangat. sampai terlupa nak beringat. 



Tiba-tiba malam semalam jadi malam perbincangan yang tak terancang plak. kitorang terus amik kertas and pen. terus buat kira-kira akaun masing-masing. bla bla bla. pastu kitorang plan tiap bulan mesti simpan sikit dalam 1 akaun yang khas. tak leh usik. itu untuk emergency or untuk raya ke, balik kampung ke. yela korang paham-paham jela kan kampung aku kat Johor nun. sekali balik kalo takde RM500 takyah mimpi la. 




Bila dah buat planning camtu baru aku rasa lega. tak la risau sangat kalo apa-apa berlaku nanti. sebelum ni pun bukanla aku langsung tak menyimpan. cuma tak berdisiplin. simpan tapi anytime rasa nak shopping, aku kuarkan. so tak tercapaila matlamat aku nak menyimpan tu kan. pasni aku suh incek hubby yang jaga akaun simpanan tu. dia tu leh pecaya sikitla daripada aku. haha. 




Ditambah plak nak dekat puasa and raya ni. mesti banyak nak pakai duit. so aku kena start berjimat cermat dari sekarang (patutnye dari dulu lagi). better late than never rite? incek hubby awal-awal dah sound pasni aku kene rajin masak. tak leh nak makan luar je. sekali sekala takpe. aku cakap aku ok je asalkan sume barang dapur lengkap. memang sekarang pun dah terlebih lengkap. cuma maksud aku incek hubby kena sentiasa pastikan ada lauk untuk dimasakla. takkan tiap-tiap ari nak makan telur kot. muak den. 




 Tapi malam tadi aku mengecualikan diri aku untuk masak. sebab stress fikirkan pasal hal tadi tu. ngeeeee. incek hubby senyum je. eleh aku tau apa yang dia fikir. pastu aku janji dengan dia untuk masak esok dan hari-hari seterusnya. InsyaAllah. 



Apa pun aku bersyukur sangat sebab Allah masih buka pintu rezeki untuk kami sekeluarga. Alhamdulillah rezeki sentiasa masuk dan aku berdoa semoga hidup kami terus dilimpahi dengan rahmat-Nya. aminnnn.



No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat