Wednesday, June 30, 2010

~ Spesis liat bayar hutang ~

Hai...




Tiba-tiba aku rase nak meluahkan perasaan plak sekarang ni. bukan perasaan cinta ye. tapi perasaan menyampah dengan spesis makhluk yang suka pinjam duit orang tapi tak reti-reti nak bayo balik. time mintak kemain la merayu melutut segala bagai. aku ni korang paham-paham jela. cepat no rase kesian. tanpa banyak soal terus je bukak purse. time tu langsung tak fikir akan kene tipu ke ape ke. memang niat ikhlas betul la nak nolong kan. time tu memang belum gaji lagi. aku fikir agaknya die memang dah sesak sangat kot.




Ikut perjanjian asalnya dia sendiri yang berjanji nak bayo lusanya kalo tak silap aku. sebab esoknya dah gaji. so lusa lehla bayo balik. aku ok je. takdela banyak mane pun die pinjam. tak sampai pun RM100. aku bukan kisah pasal benda tu tapi aku rasa macam tertipu plak. seolah-olah macam duit tu bukan pinjam tapi aku sedekah. rasenye aku takde plak cakap "takyah bayo la ye. saya derma je."




Masa hari kejadian tu, aku balik-balik rumah je terus cite dengan incek hubby. time tu aku takde syak wasangka lagi tau. just nak share je. tetibe incek hubby menunjukkan reaksi macam aku baru pas cite lawak plak. die senyum sinis je. dia pun cite la yang dulu puas dia kene tipu. mula-mula pinjam cakap nak bayo. tapi sampai ke sudah habuk pun tarak. pastu bile terjumpa leh plak buat selamba badak macam takde ape-ape yang jadi. kalo aku la kan, rase nak je sumbat muka ni dalam handbag. malu ko tak bayo hutang. tapi mase mula-mula dengar incek hubby cakap tu aku tak caye tau. aku cakap takkanla orang tu nak tipu aku. tengok gaya macam susah betul. tapi incek hubby cakap, "Kita tengok jela nanti." skali betul ko.





Pastu aku gelak bila dengar 1 cite ni dari incek hubby. ni cite mase zaman die remaja dulu la. mamat sorang ni memang dah penah pinjam duit dia dalam RM100 camtu. tapi dah berbulan-bulan tak bayo. bile jumpa buat tak tau je. penah gakla incek hubby pancing ayat bagitau tengah sesak takde duit. tapi die buat-buat pekak je. pekak betul baru tau. pastu ade 1 hari tu mamat tu cakap dia tengah sesak. nak pakai duit. konon-konon macam bagi hint la kat incek hubby supaya bersimpati dengan dia. tapi incek hubby bolayan. last-last dengan muka tak malu dia nak pinjam lagi dengan incek hubby. incek hubby bagi skali, " Aku ada seratus. tapi kat ko. dah berbulan tak bayo." haaaa hamik ko. terus berubah muka. start hari tu terus tak penah pinjam lagi. hutang lame tu kire halal jela.





Tak sangka aku ade orang camtu kan. kalo hutang sesama adik-beradik tu lain cite la kan. dalam family takpe. ni dengan orang luar. tak takut ke dibuatnya orang tu tak halalkan ke. sampai ke kiamat ko bawak hutang tu tau. nauzubillah. mustahil la leh lupa kan. aku ni kadang-kadang ade gakla hutang bile beli baju ke tudung ke kat cikgu skola ni. sebab leh bayo 2,3 kali kan. tu pun asik duk teringat pagi petang siang malam. takut no kalo-kalo sok mati tak sempat nak bayo. isshhh takut.




Yang pasal kes aku ni plak lebih kurang jela macam cite kat atas nun. bile terjumpa buat muka selamba. masuk hari ni dah nak dekat sebulan gakla. bila aku cakap kat incek hubby, die balas ayat yang memang aku tak suka dengar, "Kan abang dah cakap." sambil tersenyum macam gelakkan aku sebab mudah sangat tertipu. eleh die tu dulu lagila kuat kene tipu. huhu. tu membuktikan yang kitorang ni baik hati tau. hehe.




Elok-elok aku berprasangka baik je dengan hamba Allah ni, tak pasal-pasal timbul rasa tak suka. hilang terus kepercayaan aku pada orang sekeliling. incek hubby pesan, pasni kene lebih berhati-hati lagi. kadang-kadang kita memang perlu kesiankan orang yang susah. tapi paling penting kesiankan diri sendiri dulu. tak salah untuk pentingkan diri sendiri dalam kes camni. yela takkan korang sendiri pun dah sesak, ade hati lagi nak tolong orang kan. menolong biar berpada.




* Tak cair dah dengan pujuk rayumu. huhu.



No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat