Tuesday, May 18, 2010

~ Cepatnya Masa Berlalu ~


Hai...



Happy Belated Teacher's Day...hehe...lambat sikit post entri pasal Hari Guru ni...almaklum jela kan...macam yang aku tulis dalam entri sebelum ni tulah...busy sampai tak sempat nak bukak laptop...nama pun cikgu... :P




Sedar tak sedar rupanya dah 2 kali aku sambut Hari Guru...dan maknanya dah hampir 2 tahun gak aku bergelar seorang Guru...wahhhh macam tak caya pun ada gak...aku rasa macam baru semalam je posting...hehe...dan sedar tak sedar gak aku dah jadi cikgu senior (sikitlah) sebab ada cikgu lain yang baru posting...hehe...




Semalam (Isnin) kat sekolah ada sambutan Hari Guru...meriah gaklah...Pengawas yang uruskan kebanyakan aktiviti untuk cikgu...ramai gaklah cikgu yang sporting main game yang disediakan...aku pun sama...aku main game 'Bolaku Sayang'...mula-mula dengar nama je aku dah tergelak...rupanya main ala-ala main netball je...cuma takde peraturan...so kalau kau nak sepak kaki orang ke takpe...sebab takde kad...hahaha...memang asyik ketawa jela kitorang semalam...




Paling best masa semua cikgu naik pentas nyanyi lagu 'Kami Guru Malaysia' dengan lagu tema tahun ni 'Guru Pembina Negara Bangsa'...semangat betul...plak tu dengan semua pakai baju kaler hijau (tema tahun ni)...memang dapat sorakan la dari student...hehe...malu...




Then aku terfikir sepanjang hampir 2 tahun ni apa sumbangan yang aku dah bagi pada pelajar-pelajar...ikhlas ke ilmu yang aku sampaikan?? betul ke cara aku mendidik anak-anak bangsa?? ye, aku bermuhasabah diri untuk melihat setiap kelemahan dan kekurangan yang perlu aku perbaiki dari masa ke masa untuk membantu mendidik pelajar yang bakal menjadi pemimpin satu hari nanti...doakan aku semoga terus kuat dan tabah ye... :)




Masa 16 Mei hari tu aku dapat banyak ucapan Hari Guru...dan ini salah satu mesej yang sangat menarik hati aku yang diberi oleh seorang kawan lama...




"Apakah cita-cita anda sblm jd guru? Mejistret? Loyar? Enjiniar? Anda menyesal jd guru? Cuba lihat, ada x loyar yg sggup pkai topi arkitek? Ada x mejistret yang brani sarung kot doktor? Tp guru adalah SEMUA itu. Guru la doktor bila budak sakit, loyar bila parents soal, mejistret bila budak bgaduh. Hatta security guard & AHLI NUJUM pun guru juga! Oleh itu, banggalah jadi cikgu. SELAMAT HARI GURU."




Menarik kan? dan bila difikir-fikir balik memang betul...sebab itulah kerjaya guru ni dipandang mulia...sampai dah pencen pun orang masih panggil 'cikgu' lagi...dan semua ni buat aku makin sayang dengan kerjaya aku sekarang...semoga dengan keikhlasan aku memberi ilmu kepada anak-anak bangsa, hidup aku dirahmati dan diberkati oleh Allah S.W.T...InsyaAllah... :)



* Terharu tiap kali pelajar wish "Selamat Hari Guru, Cikgu...Terima Kasih Cikgu"




2 comments:

  1. salam... hyee... SELAMAT HARI GURU buat cikgu... ;)

    ReplyDelete
  2. salam...hai atyn zaini....trima kasih byk2 ye... :)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat