Tuesday, May 25, 2010

~ Imam Glamer ~

Hai...




Pelik tak entri aku tu? takde yang peliknya sebab sekarang ni dah start program realiti baru kat TV Astro Oasis, Imam Muda. pencarian anak-anak muda yang boleh jadi imam. bila tengok dari 1 aspek memang bagus rancangan tu sebab ke arah Islamik. tapi dari 1 sudut plak aku rasa macam kurang releven la. ni hanya pandangan peribadi aku ye. takde kena mengena dengan sape-sape pun.




Kenapa aku cakap camtu?




Bagi aku, perlu ke imam dicari dalam dunia yang glamer. maksud aku, bila dah masuk dalam TV secara automatik akan jadi glamer la kan. dan ikhlas ke semua peserta yang masuk tu atau sekadar nak tunjuk baik sebab muka keluar TV. aku bukan apa. takut-takut nanti lari dari tujuan sebenar. takut akan timbul riak sebab jadi juara dalam program tu. harap-harap tidaklah.




Aku bukanla tak suka dengan benda-benda camni. aku pun kadang-kadang tengok gak AF. sesekali bukak gak Mentor. cuma kan lebih baik kalau pencarian imam ni tak terlalu di'publisiti'kan dalam TV. sebab bila dah diberi publisiti yang sangat gempak, takut akan timbul rasa bangga dalam diri peserta tu. yela antara ramai-ramai yang pegi ujibakat, diorang yang terpilih. mau tak bangga ko. silap-silap baru pegi ujibakat, dah dicanang 1 kampung.




Mungkin kadang-kadang kita terlupa yang IMAM ni akan jadi pemimpin kita sebagai umat Islam. jadi nak ke kita ber'imam'kan orang yang glamer. sentiasa dikelilingi kamera dan wartawan. silap-silap sampai ke masjid orang kejar mintak autograf. sebab muka dah banyak sangat keluar TV. dan biasanya juara mestilah yang ada rupa. hensemla. so ramaila anak-anak dara yang cair.




Mesti korang rasa aku dah terlalu jauh sangat berfikir kan. tapi kan lebih baik beringat sebelum terkena. ye, aku ni pun bukan baik sangat. tapi tak salah kan aku luahkan apa yang aku rasa. ni pun cuma pendapat peribadi aku. takde sape-sape pengaruhi aku. sekarang aku cuma berharap program tu berlandaskan niat yang baik dan tak lari dari tujuan sebenar.





* Yang baik tu datangnya dari Allah, yang tak baik tu datangnya dari diri aku sendiri. Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat