Tuesday, May 25, 2010

~ Wake up guys ~

Hai...




Aku baru pas relief klas 5E tadi. diorang tengah exam P2. subjek P.Islam / P. Moral. klas 5E ni ramai budaknye. 1 klas 35 orang. tak ke penuh tu. klas ni boleh di'kategori'kan klas yang agak bermasalah skit. budak-budak malas nak belajar. padahal diorang bukan tak pandai pun. cuma maybe diorang tak sedar potensi yang ada dalam diri diorang tu.




Mula-mula masuk aku terus bagi kertas soalan. exam start 5 minit lagi. aku bacalah arahan skit even dah terpampang kat muka depan kertas tu. manela tau diorang malas nak baca. baru aku terfikir camtu dah ade yang tanya jawapan nak tulis kat mana. kan aku dah cakap.




Baru start jawab 15 minit aku tengok dah ada yang lentok kepala atas meja, termenung, toleh kawan sebelah. aku cube la tengok soalan-soalannya. takde la plak kena kira ke, nak formula ke. yela dah namanye P. Islam. takkan tak leh jawab kot. tapi aku fikir rasional balik. tahap pemikiran aku dengan diorang tak same. mase aku seusia diorang pun aku blur-blur anak ayam gak kan. tapi takdela baru 15 minit dah terlentok. kalau lagi 15 minit nak abis masa baru terlentok takpe.




Pastu aku peratikan diorang ni macam ada potensi besar nak meniru. sebab asyik duk usya mata aku je. aku leka sikit je dah nampak masing-masing cari mangsa nak meniru. haihh tak leh jadi ni. so sepanjang 2 masa tu memang aku round 1 klas. memang lenguh kaki nox tapi demi tugas. cewahh. haha. ada gak yang buat muka macam tak puas hati bila tengok aku asyik round je. nampak sangat nak meniru tapi tak lepas. kikikiki. aku nak ajar skit biar nanti time exam sebenar takla diorang terbawak-bawak pe'el buruk tu. kantoi kang naya. silap-silap kena repeat paper. sanggup ke ko?




Dalam round-round tu ada plak 2,3 orang yang syok membuta. aku tengok jam. ada lagi sejam lebih. aku belek kertas jawapan. satu habuk pun tak tulis lagi. haihh. aku kejut. dengan mata merah tersengih-sengih kat aku. nak marah pun tak jadi. rasa nak gelak plak. aku suruh buat. dia angguk je. aku sambung round balik. tak sampai 5 minit aku toleh, dia tido balik. cuma kali ni tukar posisi. posisinya tangan pegang pen macam tengah menulis, kepala lentok atas meja. bajet nak kelirukan aku la. sorila beb. aku dah masak sangat dah dengan taktik camtu. aku biar je dulu. dalam 2,3 minit aku kejut balik. kelam kabut menulis. tah ape yang ditulis pun aku tak tau. hahaha. macam-macam hal.




Marah ada. kelakar ada. kesian pun ada. marah sebab anggap exam ni macam main-main je. kelakar bila tengok pe'el diorang yang macam-macam tu. kesian plak bila fikirkan masa depan diorang nanti. maybe sekarang ni diorang tak nampak lagi cabaran kat dunia luar. diorang kurang persaingan. diorang rasa selesa sangat hidup kat sini. diorang lupa bukan senang nak hidup senang. bukan sekali dua aku me'motivasi'kan diorang ni. sampai dah hilang cara nak buat. tapi pi mai pi mai tang tu gak.




Tiba-tiba aku teringat kata-kata Dr. Fazley masa dia datang Lipis bulan lepas.


"Belajar dari kesilapan"

atau

"Dari kesilapan kita belajar"



Tak ada jawapan yang salah. tapi kita sepatutnya pilih "Dari kesilapan kita belajar". kita dah tau kalau kita malas belajar kita takkan berjaya. so janganlah terus buat kesilapan tu. jangan sampai dah buat silap baru nak belajar. jangan sampai bila tengok kawan-kawan lain semua berjaya, baru nak menyesal. dah tak guna dik oi.





No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat