Thursday, May 20, 2010

~ Selamat Berperang ~

Hai...




Minggu ni mid-term exam start untuk student Form 4 & 5. walaupun cuma mid-term tapi tetap penting gak. tapi tak tahulah apa perasaan budak-budak ni. sebab bila aku tanya, semua cakap "tak ready lagilah, cikgu". habis bila nak ready nya?




Aku cuba imbas balik masa umur aku sebaya diorang dulu. betul, time tu memang kurang rasa risau or takut. sebab bukan exam besar like PMR or SPM. rasa macam amik ujian biasa je (sebab tu result K.O.) hehe. tapi kalau student yang bijak pandai tu memang sampai pucat-pucat muka nak jawab exam. diorang anggap semua exam tu penting, tak kira la ujian pun. sepatutnya memang camtulah yang kita kena buat kan. kena anggap setiap exam tu adalah exam besar.




Bila aku dah rasa camtu, sekarang ni dah jadi cikgu so aku sentiasa cuba ingatkan kat student supaya prepare awal-awal untuk exam. lagi-lagi sekarang ni persaingan dah makin kuat. semua orang berebut tempat nak ke U. sape yang leka memang akan tercicir. time ni barulah aku tau apa perasaan cikgu aku dulu bila aku main-main time belajar. cikgu yang lebih rasa takut daripada pelajar sendiri. padahal pelajar yang kena jawab exam. cikgu kena jawab gak. kalau result jatuhlah. haa menjawablah dengan orang atas. huhu.




So sekarang ni bila berkesempatan, aku sentiasa ingatkan student sekolah aku ni tentang tanggungjawab diorang datang sekolah. jangan sampai lari dari niat asal. aku taknak diorang tercicir. aku taknak 5 tahun akan datang diorang masih ada kat sini lagi, melepak tak tentu hala. aku nak diorang keluar dari kampung diorang ni, merantau tempat orang lain. aku yakin semua cikgu harapkan camtu. cikgu takkan jeles kalau ex-student dia lebih hebat dari dia. bangga lagi ada lah. cuma diharapkan tak sampai lupa jasa.




Apapun, selamat berjuang kepada semua pelajar, khususnya pelajar SMK Sungai Koyan. kejayaan takkan datang bergolek. usaha untuk dapatkannya.




* Rindu kenangan masa Form 6 kat SSAJ. :)

2 comments:

  1. Hi there, saja je singgah from Ben's blog.
    Seronok nak baca blog org yg lain profesion :)
    Keep it up :)

    ReplyDelete
  2. hai aquahartz....thanx sudi jenguk blog ni....byk kekurangan kan? maybe ade yg sudi ajar....heheh

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat