Monday, August 23, 2010

~ Dugaan bulan puasa ~



Assalamualaikum kawan-kawan. ;)




Hari ni kena kembalikan semangat semula. hari Jumat ari tu dah lemau. tapi sebenarnya hari ni pun mood tak berapa nak ok. badan tak sihat. ;(




* Ni bukan saya. ;D



Actually, dari malam Sabtu ari tu aku dah start sakit perut. awalnya cuma rase senak kat bahagian ari-ari (bawah pusat) belah kiri. sampai tak leh tido ko. aku bangun sahur Sabtu tu pun terbongkok-bongkok tahan senak. sampai incek hubby naik risau. 




Mula-mula ingatkan takde ape la. belah siangnya, sakit perut tu merebak plak ke bahagian pinggang belah kiri. belah kanan sume ok. duduk salah, baring salah. sume posisi aku buat tapi tak lega langsung. sampai rase nak menangis. yela, korang yang penah kene sakit pinggang mesti tau azab sakitnya kan.

 
 
* Sedangkan kita yang tua ni pun tak tahan bila sakit perut, apetah lagi budak kan. siannya.
 


Incek hubby ajak pegi klinik tapi aku malas. aku cakap kalo malam tak ok gak baru nak pegi. sempat lagi aku berdegil kan. aku juz suruh incek hubby belikan Salonpas (alaa, yang macam koyok tampal untuk legakan sakit tu). sampai 3 jenis die belikan. tapi aku guna 1 je. tu pun jap je sebab tak tahan panas sangat. pakai jap badan aku dah gatal-gatal. tapi tak lama tu sakit pinggang aku jadi baik. cuma tinggal sakit perut je.




Malam tu kuar pegi klinik. carik punye carik, sebijik klinik je yang bukak. tu pun ramainya ya rabbiiii. sampai patient tunggu kat luar. uiihhh tak sanggupla aku nak melanguk tunggu. silap-silap kul 11 pun belum tentu dapat jumpe dokter. klinik lain sume tutup. maybe sebab sume tu klinik dokter Melayu kot. so bulan pose ni die tutup belah malam. tahla. so kitorang balikla ke umah.




Eh, kitorang tak balik umah terus. kitorang pegi umah MIL jap. incek hubby suh mak die tengok-tengokkan perut aku ni. aku ikut jela. sampai sana, nasib baik takde sape. kalo tak, malu gak weh. masuk bilik, die terus urut perut aku. die pun tak pasti sebab ape. maybe angin, maybe urat bengkak, maybe nak lekat, maybe, maybe.




MIL suggest suh jumpa tukang urut kat kampung tu. tapi aku malasla lagi. aku cakap kalo dah beberapa hari kang masih tak baik, baru aku pegi. yang penting pegi klinik dulu.




Soknya, pepagi dah tercongok depan klinik. mujur tak ramai orang. kali ni aku pegi Klinik Rohaiza. dulu aku penah terkena dengan klinik ni. mahal nak mam***. padahal demam je. skali die caj sampai RM80++ ko. nak tersedak aku. tapi buat-buat biase je sebab kang malu lak orang tengok. nasib bawak duit lebih. hehe.




Tapi hari tu aku pegi lagi klinik tu. macam tak serik kan aku? takdela, aku tengok klinik tu je yang tak ramai orang. yang lain sume berderet-deret. pastu even klinik ni caj mahal, dokter die bagus. die cek detail. sorang patient mau dekat 30 minit duk dalam tu. mase aku datang tu, dokter laki cina. muda dan ensem. baik plak tu. die tanya detail dari A-Z. penuh 1 kertas tu die tulis. siap cek perut aku bagai. 




Mula-mula die suspek aku sakit perut biase. bile aku bagitau simptom lain, die kate bukan sakit perut. cek air kencing sume. pastu die kata air kencing kotor skit. tapi bukan batu karang sebab takde darah. dah lega di situ. borak punye borak, lastly die suspek aku gastrik. cume peliknya gastrik kali ni aku tak muntah-muntah or cirit-birit. tapi mulanya dokter tu macam tak sure gak aku sakit ape. lastly die bagi ubat untuk kencing kotor, antibiotik, gastrik ngan angin. sume skali RM44. aikk murah lak.




Alhamdulillah even sakit-sakit aku masih dapat penuhkan pose ari tu. walaupun sampai nak pitam. sebab perut dah kosong. tapi aku gagahkan gak taknak bukak pose. siap masak lagi ko. hahah. sebab dah janji dengan incek hubby petang tu aku nak masak. pas masak, terus terbaring aku. bile duk tunggu-tunggu tu rase jam lambat sangat berjalan. geram lak aku.




Pas makan ubat sume, sakit makin kurang, tapi perut aku masuk angin plak. pas berbuka terus sebu perut. haihh macam-macam. urutla minyak angin. incek hubby balik terawih die belikan Eno halia tu. biasenye benda tu mujarab. tapi kali ni tak plak. aku bangun sahur pagi tadi masih sebu lagi perut. sabo jela. incek hubby suh MC. tapi aku malas. sebab dah nak cuti kan. tak sedap plak.




So sekarang ni perut aku berkeriuk-keriuk dari tadi. rase nak muntah pun ade. tapi aku tahankan gak. melainkan sampai aku dah pengsan kang baru aku bukak pose kot. haha. harap-harap tak la sampai pengsan ek. haru-biru kang. ;D




Bila fikir-fikir balik, mungkin ni dugaan untuk aku dalam bulan pose ni. bukan ke penyakit tu penghapus segala dosa-dosa kecik? jadi, aku tak lehla merungut bila kena sakit ni. patutnya kena redha dan bersyukur sebab makin berkurang dosa. Insyaallah. 




* Bila dah jadi camni baru tau nak jaga makan. 


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat