Tuesday, August 17, 2010

~ Kan tak baik membazir ~



Hai. salam sume.




 Masuk hari ni dah 7 hari kita berpuasa. rasa baru semalam start. jap je masa berlalu kan. tau-tau kang dah masuk bulan Syawal. seronotnye!




* Ramainya manusia. (gambar ni dari cik google)



Dalam bulan puasa ni, bazar-bazar Ramadhan memang sentiasa penuh. bukan takat orang Melayu je, bangsa lain pun tumpang sekaki. takpela. rezeki diorang gak kan. serius aku masih belum sempat lagi ke bazar untuk beli makanan. selalunya incek hubby yang pegi. aku order jek. huhu.




* Tengok tu, banyaknya kuih. (cik google gak)



Memang sedap tengok macam-macam jenis lauk pauk & kuih ade kat bazar. yela, masa puasa ni nampak ape sume sedap. kalo boleh sume nak dibeli. macam incek hubby la. kadang-kadang aku dah masak 2,3 jenis lauk kat umah. tetiba aku tengok die balik dengan berplastik-plastik kat tangan. skali buka, die beli lagi 2,3 jenis lauk. haihh.




Kan dah kene bebel. bila aku tanya kenapa beli banyak-banyak. sedangkan aku dah masak. dan die gak yang beria suruh aku masak. tapi die buat muka macam innocent jek. pastu garu-garu kepala. last-last die cakap, sume nampak sedap, tu yang die beli. adoiyai.



* Sayang kan kalo sume makanan ni dibuang. (thanx cik google)



Tu  belum masuk bab kuih lagi. aku perasan yang tiap hari die mesti beli adalah murtabak ngan kuih cucur udang. sampai naik jemu aku makan. pastu kalo beli sikit-sikit takpe gak. ni beli sepinggan beso. last-last sampai bawak ke sahur pun tak abis lagi.




Bukan aku tak ingatkan. tiap kali bila die nak kuar ke bazar, aku mesti warning jangan membazir beli lauk & kuih banyak sangat. sebab tiap hari aku masak. tapi bila balik, penuhhh gak tangan die. macamla die tak tau bininya ni bukan makan banyak. skali makan nasi sepinggan, terus kenyang sampai malam. pastu makan kuih 2,3 bijik. die plak pas balik terawih mata dah merah-merah ngantuk. dah tentu-tentu la tak ulang makan.




Kadang-kadang rasa tak sampai hati nak buang lebihan tu. tapi yela, dah basi kan. kene gakla buang. tu kalo bagi kat orang Bosnia ke Somalia ke confirm licin. diorang kat sane punye la susah nak dapat makan. tapi kita kat sini senang-senang je buang makanan. bukan ke membazir tu amalan syaitan. Subhanallah.




Balik kang nak kene bagi tazkirah lagi kat incek hubby ni. tak pun aku ingat aku nak ikut die pegi bazar hari ni. so bolehla kawal pembelian die tu (yeke? tah-tah ko lagi teruk.kuikuikui.). InsyaAllah pasni kitorang dah tak membazir lagi. beli apa yang perlu saje. 




* Sedih dengan berita bazar di Jasin yang dilanda ribut. ;( 



No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat