Friday, August 6, 2010

~ Marah tanda sayang ~



Hai. morning kawan-kawan sume.






Wahh macam lame je tak melayan belog aku ni kan. padahal baru 3 hari. yela, biasenye tetiap hari aku menghapdet. emmm minggu ni aku quite busy. ke hulu ke hilir handle program untuk student. dari hari Isnin sampai Khamis. baru hari ni aku pegi skola.






First program tu melibatkan pelajar-pelajar yang high-risk. yang jenis disiplin terukla kat skola. kitorang bekerjasama dengan AADK dan JPNP. student skola aku ikutkan 4 orang yang terlibat tapi 2 orang je yang pegi. sorang accident, sorang lagi kaki bengkak. haihh rugi tul. yang terpilih ni memang dah ditapis la. memang jenis budak yang bermasalah. aku yang duk ngantor diorang ke Kem hari Isnin tu. 






Yang bestnya, Pegawai Pusat Serenti Benta yang train bebudak ni. memula datang diorang dah kena botak kepala. hahaha. bebudak aku buat muka kesian nak balik sebab taknak potong rambut yang baik punye tercacak tu. aku sengih je. dalam hati, "kat skola kemain samseng lagi ko ek. kat sini tau plak ko takut pastu buat muka kesian. poodah!!". bebudak ni korang memang tak leh bagi muka. kang naik lemak. aku ni name je Kaunselor tapi bila datang hangin aku memang aku hamun je sume. huhh garang sungguh beta!






Pas dah letak diorang kat Kem tu, pegawai-pegawai AADK tu sume suh aku takyah risau-risau. taula diorang nak 'menjaga' bebudak tu. dengan senyuman sinis lagi. heheh. bagus. memang aku suke sangat. memang patut diadakan lebih kerap lagi untuk bebudak bermasalah ni. sebab diorang ni kebanyakkannya datang dari keluarga yang berpecah-belah. so perhatian untuk diorang tu penting.






Masa last day, hari Khamis tu, aku datangla situ lagi untuk Majlis Penutup. tengok memasing kemas je berpakaian. rambut nipis je. aku dah rase macam duk kat Pusat Serenti. hahah. pastu diorang berkawad segala bagai. memang bagusla. dari Emcee, baca doa ngan ucapan sume bebudak yang buat. diorang ni sebenarnya boleh diharap. cuma sikap degil ngan malas tu yang buat diorang jadi camtu. bila suh berucap kat depan VIP leh plak. 






Hari ni datang skola aku tak perasan plak budak 2 orang tu. tah-tah tak datang sebab malu kepala dah botak. dah tak ensemla. kang awek lari plak. haihh macam-macam bebudak ni. pasni aku ngan kaunselor sorang lagi kene sentiasa pantau bebudak ni. tak leh nak lepas tangan camtu je. takut diorang buat balik perangai lama. harap-harap ade la sedikit perubahan dalam diri diorang tu. InsyaAllah.






Oh, program kedua plak Program Semarak Ilmu untuk pelajar UPSR. kitorang (Kaunselor-kaunselor daerah Lipis) dibahagikan kepada beberapa skola rendah untuk jalankan program sebelum exam. aku ngan beberapa rakan kaunselor dapat di SK Sungai Koyan. dekat je dengan skola aku. biasela buat LDK, pastu buat aktiviti bagi seronok. yela, name pun bebudak kan. kalo kita bagi ceramah kang diorang tido. bila main game camtu baru masing-masing bersemangat.






Kekadang aku rasa syoknya la kalo dapat ngajar kat skola rendah. bebudak kecik-kecik je. kita marah taula diorang takut. tapi bila bebudak dah beso ni alahai. kita marah, die leh marah kite balik. memang respect tu makin kurang. jauh skali nak takut dengan cikgu pompuan yang cun lembut macam aku ni. dengan cikgu disiplin diorang takutla. tu pun takut depan-depan je. belakang, diejeknya ko. sabo jela.






Haihh aku kalo bab membebel pasal bebudak ni memang tak reti nak benti. sebab banyak sangat yang nak diluahkan. kalo nak cite sampai taun depan pun tak abis. kang korang muntah ijau lak baca belog aku ni. daripada elok-elok takde masalah, terus bertambah masalah. dah dah. jangan kerut dahi tu. cite dah abis.
* Sekali ketuk, sekali jalan.



No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat