Tuesday, August 3, 2010

~ Si adik mati kutu lepas kehilangan si abang ~



Hai. selamat tengahari sume.





Hari ni aku ber-belog di rumah. sampai hari Khamis aku tak keje sebab ade program kat luar. sempat gak ber-belog-ging jap ni.




Kenapa dengan tajuk entri aku tu? mengarut je kan. takla mengarut mane pun. memang ade kaitan dengan idup aku. aku sedih bila tengok si adik macam murung je pas si abang mati. macam termenung je. incek hubby la yang paling terasa. sebab die cakap sumenye berpunca dari die. uhuk.





Opss, bukan adik die yang mati ek. tapi burung murai batu kesayangannya yang mati. kan die ade bela 2 ekor. aku panggil sekor tu si abang sebab dah beso. yang sekor lagi si adik sebab makan pun kene bersuap lagi. sebelum ni memang budak-budak tu diperap dalam bilik kat tingkat atas. bilik tu memang tak guna. aku suh die letak luar je tapi takut hilang katanya. so lantakkan jela.





Pastu kan family aku datang sini weekend lepas kan. bilik tu die cuci untuk jadikan bilik tetamu. pastu yang si abang die letak kat beranda kat tingkat atas. yang si adik die letak kat umah mak die. aku suh letak dua-dua skali tapi die cakap takyah. 





Nak dijadikan cite, hari Sabtu malam tu pas kitorang sume balik makan kat luar, incek hubby cek kat beranda. tengok-tengok si abang dah terjelepok dalam sangkar. kakinya putus. badan dah keras. incek hubby menjerit-jerit turun bawah bagitau si abang dah mati. die beli burung tu RM400. melayang duit. die cakap tu keje si kucing la. 





Aku macam pelik gak camne la kucing tu leh bunuh si abang dalam sangkar. sangkar tu ikutkan memang selamat. emmm puas gakla aku pujuk incek hubby malam tu. die sedih sangat sebab die sayang si abang even si adik yang lebih manja dengan die. aku plak lebih suka si adik sebab manja sangat. kalo kita lepaskan pun, die takkan terbang kuar. die suka bergesel-gesel dengan aku and incek hubby. yang si abang jenis suka buat hal sendiri. yela, dah beso kan.






Yang si adik ni makan pun kene bersuap. sebab incek hubby bela sejak die baby lagi. last-last sampai ke beso ngada-ngada taknak makan sendiri. tapi kalo letak cengkerik, cepat je die patuk. kalo letak dedak, jangan harapla die nak patuk makan. kene gak suap ngan tangan. kekadang klaka gak aku tengok.





Ni bila dah tinggal sekor, aku tengok mula-mula tu die diam je. macam termenung. maybe duk teringatkan si abang. kalo tak, berlawan-lawan bunyi 2 ekor tu. ni si adik dah takde kawan nak lawan siul. bersiul la die sesekor. sekarang ni si adik dah makin pandai berbunyi. sedap je bunyinya. tu yang incek hubby suke sangat tu. 





Incek hubby cakap nak beli lagi sekor gantikan si abang. buat teman si adik. aku suh beli yang baby. sebab senang jaga dari kecik. kalo dah beso ni die liar sikit.





Haihh mesti korang gelak je kan tengok life kitorang ni. yela, nak manja-manja dengan baby, takde lagi. jadi manja dengan burung jela. incek hubby nak bela kucing tapi aku lak elergic bulu kucing tu. last-last die bela burung. senang. nanti kalo dah ade baby baru la manja-manja dengan baby lak. InsyaAllah. korang doa-doakan la ek.




* Incek hubby tanam si abang kat depan umah. ;(



5 comments:

  1. hohohoo..ye ke su dpt award tu..
    urm, biasalh org buta blog lgih ni..xtau nk ambik award tu cmne..hehehe...thanks diela.

    ReplyDelete
  2. insyaallah..ade rezeki, xlme lg dptlh baby...:)

    ReplyDelete
  3. city tengku...
    hehe saje je nak wat saspen...

    ReplyDelete
  4. sue...
    insyaallah...
    kita doa same2 ek.... ;)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat