Thursday, August 26, 2010

~ Kalo tak mengumpat tak boleh ke? ~



Salam kawan-kawan. ;)




Korang tension tak kalo dikelilingi oleh orang yang suka mengumpat? dari pagi sampai petang itu je keje dia. padahal keje menimbun atas meja. tapi dia lebih suka melepak kat meja orang lain, then cite pasal orang itu, orang ini. 



* Buruk benor laki kuat mengumpat.



Aku kekadang menyampah gak dengan orang camni. jenis aku ni, dengan sume orang aku baik. so bila dah duk borak-borak tu, mula la kuar cite pasal si A perangai jahatla, si B plak perasan bagus. adoiyai. macamla die tu perfect. aku plak takkan nak blah camtu je kan. kang nampak sangat. so, aku dengarkan jela. see, tak pasal-pasal aku dapat dosa skali.



* Amboi cik senah dengan cik joyah ni.



Orang jenis camni, tak mustahil depan kita pijak semut pun tak mati. tapi belakang kita, ditikam-tikamnya. tak mustahil gak kalo kita pun jadi mangsa umpatan die. tapi, ade aku kisah? ko ngumpat aku, aku dapat pahala. so, ngumpatla bebanyak.



Lebih-lebih lagi bulan pose ni. nak kata dihasut setan, setan kena ikat. jadi nak salahkan sape? diri sendiri la. bukan ke bila kita berpose secara tak langsung kita akan jaga hati, mulut, telinga dan mata dari buat benda-benda tak elok. tapi kalo bulan pose pun die bantai ngumpat gak, tak taula nak kata ape.



* NO! NO! NO!



Lebih tak senonoh lagi kalo kaum laki yang buat perangai camtu. eeiii menyampah betul aku. bila duk berkumpul ramai-ramai, pastu kita lalu, dia leh ketawa kuat-kuat sambil sume mata tengok kita. tak senonoh kan? 




So, sekarang ni aku sentiasa cuba elak daripada terlalu baik or rapat dengan orang yang jenis camni. tak sanggup nak dapat dosa free tetiap hari. biarla die nak cakap aku sombong ke ape. yang penting, Tuhan tau niat aku. ye, aku akui aku ni bukanla baik sangat. aku ade gak terrngumpat orang. tapi takkan la sampai 24 jam nak cari keburukan orang lain. cuba cari keburukan sendiri dulu sebelum nak kutuk orang lain.



* Bukan bulan pose je. bulan lain pun.



Aku tau kat mane-mane je ade orang camni. jadi, pandai-pandai kita la nak elak dari sume tu. cuba belajar untuk sentiasa berfikiran positif terhadap orang lain. ;)



* Ampun kalo ade sape-sape yang terasa. ni hanya luahan peribadi.


6 comments:

  1. mengumpat tu dah jadi macam satu tebiat. bukan buang tebiat ye. huhuhu

    ReplyDelete
  2. betul tu Q...
    tp kalo lame2 kita pun leh jd nk muntah dgr...
    hehe

    ReplyDelete
  3. salam kenal

    mmg patut pon buat sombong
    dari dapat dosa 'free' aje kan

    ReplyDelete
  4. Dengan org mcm tue better elak kan aja.. kalu baik dgn jenis mcm tue.. silap2 blakang kita kita plak kne... diamkan aja bila dia nk bukak cite.. tak payah tumpang sekaki..
    hehehe

    ReplyDelete
  5. makcik, dulu office lama aku pun macam tu. Sebelum staf2 baru masuk aman jek, bila dia masuk 1 geng! Pagi2 dah dimulakan dengan senaman mengumpat. Klu sehari tak dapat mengumpat boleh gila agaknya! nak mampus betul org mcm ni. sampai ko jd bosan tau! sbb hari2 dengar dia duk mengumpat mengumpat mengumpat!

    ReplyDelete
  6. manje :
    salam kenal...yup skrg mmg kena buat sombong...biarla diorg nk ckp ape pun...

    Lizzie Yasmin :
    yup betul tu...

    Meq :
    haah kan...bukan takat bosan je tp smpai nak muntah dengar...24 jam mulut duk muncung2 cite keburukan org lain...pdhal kalo org lain nk ngumpat pasal die tu, selori pun x cukup...sbb byk sgt buruk drpd yg baik...hahaha

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat