Tuesday, July 27, 2010

~ Ingat mati ~



Hai. morning all.





Alhamdulillah malam tadi aku berjaya tido dengan lena. maybe penangan cadar baru yang incek hubby beli tu kot. lembut and sejuk je rase. ingat nak pakai time raya tapi incek hubby cakap raya nanti kita pakai baju raya, bukan cadar. uhuk. tersedak aku. tau-tau malam tu dah cantik tersarung kat tilam. emmm, pandai gak laki aku ni pilih kaler. purple gitu. 





  Semalam incek hubby bagitau yang member lama die meninggal accident dekat-dekat situ gak. member die tu keje kat lombong emas kat sini. motornya kena langgar dengan kete. arwah meninggal kat situ gak. sian. Al-Fatihah untuk roh arwah.




Sejak akhir-akhir ni banyak betul berita kematian yang aku terima. yela, dah sampai ajal kan. kekadang terfikir camne keadaan aku mati nanti. mati sebab apa. pastu bila terbayang orang-orang yang aku sayang takde, mesti airmata ni cepat je nak menitik. bila terfikir camtu cepat-cepat aku beristighfar dan berdoa semoga keluarga aku dihindarkan daripada sebarang malapetaka. tapi kita hanya merancang....





Aku selalu berharap biar nyawa aku diambil dulu. aku tak sanggup nak hadapi kenyataan kehilangan insan-insan yang aku sayang. serius tak sanggup. setiap hari aku akan cakap tentang hal mati dengan incek hubby. apa-apa je yang mengingatkan kami tentang mati. bukan ke elok kita lebih mengingati mati daripada memuja-muja duniawi? sekurang-kurangnya kita rasa insaf dan cuba berubah ke arah yang lebih baik.





Aku bukanla nak cakap yang aku ni baikkkk sangat. no. masih banyak lagi kekurangan dalam diri aku. amal ibadat pun masih tak teratur lagi. tapi dari hari ke hari aku cuba untuk perbaiki diri ke arah yang lebih bagus dari semalam. antaranya dengan mengingati mati. mana tau esok lusa adalah hari terakhir kita kat muka bumi ni. 





 Ramai yang cakap, kan bagus kalo kita tau bila kita nak mati. sempat nak bertaubat. tapi kita lupa setiap kejadian yang Allah ciptakan itu besar hikmahnya. ada sebab kenapa Dia buat camtu. mungkin kalo kita tau bila kita nak mati, maka makin berleluasa lah gejala sosial di mana-mana. sedangkan sekarang ni pun dah sangat teruk. yela, bayangkan kalo kita tau kita akan mati tahun 2020 contohnya, jadi sebelum sampai tahun 2020 tu kita tak bertaubat pun. dosa makin bertambah-tambah. 





Ye, aku bukan ustazah nak cerita tentang mati. tapi tak salah kalo saling ingat-mengingati sesama kita. mungkin entri aku ni dapat membuka hati sekurang-kurangnya seorang manusia untuk berubah je jalan yang benar. Alhamdulillah aku bersyukur sangat. dan entri ni juga peringatan untuk diri aku sendiri yang sangat kerdil di sisi-Nya. yang tak pernah lekang melakukan kesalahan.





* Yang baik datangnya dari Allah, yang kurang baik itu tentunya dari insan hina ini.   



No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat