Wednesday, July 21, 2010

~ Perampok pengecut!! ~

Hai. afternoon sume.




Semalam kan, member kaunselor aku ni tetibe je redah masuk bilik aku. ingatkan nak ape. rupenye nak bagi keratan akhbar pasal kes student skola aku yang rumahnya baru pas kene rampok. isshhh sian.




Berita tu kecik je. dalam Berita Harian hari Selasa lepas. aku try gak *google tapi tak terjumpe plak tajuk tu. nak pinjam keratan akhbar tu kat member malas plak. tapi cite die lebih kurang camni la.





" Time tu student ni tinggal berdua je dengan adik die. student ni pompuan umur 15 tahun, dan adik die 13 tahun. aku tak pasti adik die laki ke pompuan. kebetulan hari tu mak ayah die takde. pegi kenduri kawin rasenye. umah diorang ni tepi jalan je. tiap hari aku lalu depan umah diorang time pegi balik keje. umah diorang ni keliling hutan. sebijik tu jela. tu yang senang nak dipecah agaknye.





Kejadian berlaku waktu siang! ye, bukan malam ye. sekarang siang-siang buta pun orang berani nak buat onar. student ni cite, waktu tu die tengah duk rilek-rilek. tetiba sorang mamat ni meluru masuk dalam umah bawak kerambit! ala yang macam sabit tu. pastu mamat tu bawak student ni dengan adik die masuk bilik yang berasingan. tangan diorang kene ikat. 





Tengah si perampok ni syok menyelongkar, tetiba ikatan si adik ni terbuka. dengan beraninya boleh die berlawan dengan perampok tu dan tah cemane die boleh rampas kerambit mamat tu. agaknye disebabkan panik, perampok tu terus lari kuar umah. yang si kakak ni ingat adik die dah kene kokak dengan perampok tu sebab die kat bilik sebelah terdengar adik die bising-bising tengah bergelut.





Alhamdulillah, nasib baik sume selamat. si adik sempat tengok perampok tu tak bawak ape-ape kenderaan. lari pecut je. dan yang bagusnya, diorang ingat muka mamat tu. yang si mamat tu pun bengap gak tak pakai topeng. padan muka ko.





Pas mak bapak diorang balik, diorang terus buat report polis. siap buat lakaran wajah suspek sume. ade yang kate orang indon, ade yang kate budak kampung tu gak. tapi sampai sekarang lum dapat tangkap lagi."






Gitula serba sedikit yang diceritakan pada aku dan aku baca dalam paper. rupenye family budak tu adik-beradik dengan member kaunselor aku ni. patutla aku tengok die gelisah je. pastu excited kemain cite tu kuar paper. umah die pun dekat dengan tempat kejadian. die cite lagi, mangsa dah buat kawad cam suspek. tapi mangsa yakin tu bukan suspeknya. 





Nasib baikla takde barang-barang yang berharga sangat. cuma sebungkus duit syiling dengan henfon yang hilang kalo tak salah. so sekarang ni aku dengan member kaunselor ni tengah pantau student mangsa ni. memang die trauma lagi. tapi die tetap datang skola gak sebab tengah exam P3. kire kuatla budak ni ek. si adik skola lain. dan duk asrama. tak taula camne die sekarang. maybe lagi trauma sebab die yang berlawan dengan perampok tu.





Haihh. tulah zaman sekarang ni. dunia dah tak selamat. sana sini ade orang jahat. kekadang kita rase kawasan perumahan kita dah cukup selamat, tapi sebenarnya tak. kita terlupa ada mata-mata yang tengah intai tindak-tanduk kita. kul bape kita kuar umah, kul bape kita balik, bila kita tinggal sorang. jadi, untuk peringatan untuk kamu sekalian dan diri aku sendiri, sentiasalah kunci pintu walaupun kamu ade di rumah. 





* Sentiasa pastikan grill pintu berkunci even siang hari buta. 



1 comment:

  1. bkn grill je diela...pagar pun kne kunci stiap mse gak..huhuu..skrg smua xleh nk jangka apa akn blaku..siang or mlm...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat