Thursday, July 22, 2010

~ Kenangan dengan si rotan ~

Hai. morning sume.





Hari ni lambat skit aku hapdet belog. pepagi dah dapat relief klas. 2 masa plak tu. nasib dapat klas yang gud gud. tadi diorang tengah exam Biologi/P.Akaun/ L.Kejuruteraan. macam syok plak tengok bebudak yang amik LK tu. melukis segala bagai siap dengan set lukisan. macam cun je. boleh gitu?




Tengah duk-duk tu tetiba aku teringat kenangan lama. masa sebelum aku posting dulu. mase tu aku dapat offer untuk jadi guru ganti untuk cikgu yang cuti bersalin. aku ade pengalaman untuk 2 buah skola. sume kat kluang. kiranya tu persediaan aku sebelum posting sebenar la.





Time tu aku baru je kawin (gatal ko ek, belum posting dah kawin). kononnya nak posting sesama tempat dengan incek hubby la. last-last dapat jauh gak. negeri je same. huhu. memula aku dapat offer jadi cikgu ganti untuk skola menengah. STABK (smk tengku aris bendahara). time tu adik aku skola lagi kat situ. form 5 kalo tak silap. tapi aku ngajar petang, die skola pagi. so tak terjumpela.





Datang-datang je terus dapat jadual klas. aku jadi cikgu klas form 1. lupe plak klas ape. skola ni bebudaknya campur. ade melayu, cina ngan india. klas aku ni plak ade 2 budak india ngan sorang budak cina yang kemaaaainla nakal. memula tu tak tau kan. so aku lenggang kangkung la pegi klas. rupenye cikgu-cikgi kat situ pegi ke mana-mana je mesti (WAJIB!) bawak rotan. kalo tak bawak tu macam pelikla. 




Perangai bebudaknya alahai. tak taula nak cakap camne lagi. klas aku tu kira ok lagi. sebab ramai gak yang boleh diharap. TAPI!!! yang buat aku hari-hari hangin sebab kene ngajar klas Pemulihan. ala klas yang bebudaknya sume bukan Melayu. diorang skola rendah dulu memasing guna bahasa ibunda. so dah naik menengah kene plak ajar BM. serius diorang memang tak paham sepatah pun BM.





Camne tu? kene ajar BM pada bebudak yang tak paham langsung BM. huihhh memang mencabar sangat-sangat. dahla aku ni comel lote (erkkk). maka suke la diorang membuli aku. memula aku layankan je. tapi lama-lama, memang rotan jela modal aku. cara aku ngajar senang je. diorang ade buku teks. so nak suh diorang senyap sikit (bising gak), aku suh diorang salin sume dalam buku teks tu. kalo tak pun aku tulis kat papan hitam, diorang salin. yela, kalo aku cakap pun diorang nganga je. pastu suara diorang lebih power dari aku.




Yang si pompuan plak kemainla gedik. rambut memasing berjambul, bertocang bagai. jap-jap kang kuar nak gi toilet. sampai aku kene cam sape yang dah pegi toilet tak leh pegi lagi. haihh. pastu yang bestnya kat skola tu guna sistem buku disiplin. kiranya kalo ade budak yang buat masalah time ko ngajar tu, tulis je name budak tu dengan kesalahan die. pastu kompom kene sebat dengan cikgu disiplin. aku ape lagi. ko bunyik skit je aku ugut dengan buku tu la. hahaha.





Tapi bebudak ni memang tak makan saman dengan cikgu pompuan. kalo dengan cikgu laki (terutama cikgu Ahmad,tapi bebudak ni panggil Amat), memang diorang menikus. kekadang bila aku dah tak leh handle sangat, aku suh ketua kelas (dak pompuan india, die sorang je yang boleh diharap) panggil cikgu Ahmad tu. bile nampak je kelibat cikgu tu, bebudak ni jerit Amat!Amat! pastu masing-masing berterabur cari tempat duduk. kekadang aku nak gelak gak.




 
Pastu bila dah kene hamun, memasing muka macam nak makan aku. huh ade aku kisah? aku gelak suka lagi adela. tapi diorang senyap jap je. hilang kelibat cikgu Ahmad, diorang berjimba-jimba balik. haihh. aku tak taula camne cikgu-cikgu yang ngajar klas tu leh tahan. sedankan aku yang duk tak sampai 2 bulan pun tetiap hari balik umah rase nak hamun sume orang. terbawak-bawak ko. sampai aku susah nak senyum time tu. hehe.





Patutla cikgu klas korang tu bersalin tak cukup bulan. angkara korang rupenye. tapi aku suke dengan cikgu tu. sebelum cuti die dah siapkan sume-sume benda yang aku kene buat. pastu siap tinggal no fon kot-kot aku ade problem. so aku banya rujuk ke dia la kalo tak paham ape-ape. die baik. name die Kak Jannah. tapi aku tak penah pun jumpa die. yela, aku datang die dah bersalin. aku benti sebelum die naik.




Cuma yang tak syoknya Pentadbir skola tu. strict gila. kerani die pun same. bosan aku. tapi cikgu-cikgu die sume best-best. leh plak berjejak kasihan dengan member lame mase skola menengah dulu. die ngajar situ rupenye. kecik je dunia ni kan. aku ngajar kat situ sampai bulan puasa taun 2008. incek hubby ngajar gak. tapi kat skola lain.





Haihh baru cite kat skola pertama dah panjang lebar camni. cite kat skola kedua kat next entri plakla ek. hehe. jumpa kamu di atas. ;P




* Kenangan manis yang pahit.



No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat