Monday, July 12, 2010

~ Jangan percaya iklan suratkhabar ~

Hai all...





Aku nak share cite sikit pasal 'tipah tertipu' dengan iklan dalam suratkhabar. korang penah kena tak? bukan iklan yang kecik-kecik tu. ni iklan 1 page. aku rase aku dah belek-belek berjam-jam untuk men-sahih-kan iklan tu. siap suh incek hubby baca lagi takut aku yang salah paham.




Kalo korang ade terbaca akhbar Metro minggu lepas kalo tak salah hari Rabu or Khamis. muka surat 3. memang jelas dan nyata P1 wimax buat promosi netbook and notebook kat Times Square hari Sabtu. die siap tulis kul bape kene daftar, kul bape jualan. so kitorang caye la kan. yang bestnya die siap tulis harga sume benda alah tu. netbook dari RM99 hingga RM499. aku carik gak tanda * kat situ tapi takde. biase kalo ade tanda * ni 'tertakluk pada terma dan syarat'. maknanya ade maksud lainla. tapi takdek ko. tu yang aku caye je.





Kebetulan plak hari Sabtu tu memang dah plan nak ke umah abang ipar kat Ampang. so incek hubby dah berkobar-kobar la nak beli laptop murah. siap abang ipar and akak die kirim 5 bijik lagi kalo dapat harga murah camtu. nak buat bisnes katenye. skali sebijik pun tarak. siap tokey kedai tu bagitau lagi iklan dalam paper tu saje je nak tarik orang datang situ. memang takde langsung netbook apatah lagi notebook harga camtu. sume harga standard jek. hampeh tak hampeh diorang kan.




Dari situ aku terus buat kesimpulan. iklan dalam suratkhabar memang tak leh percaya. sumenye ade muslihat. tu belum lagi iklan-iklan yang comel-comel kat hujung page tu. sedangkan iklan sebeso-beso page pun leh tipu kita, apatah lagi iklan seciput camtu. memang aku tak caye dah pasni. ko tulisla promosi 99 sen pun aku tak caye dah. 





Mesti korang cakap aku bongok kan sebab caye iklan camtu. korang tryla carik paper minggu lepas. Metro. aku tak sure hari ape. pastu korang baca and nilai sendiri. ni bukan aku duk syok sendiri sorang-sorang. tapi aku bagi beberapa orang baca nak meng-kompom-kan info tu. sume caye. lagipun kebetulan memang incek hubby nak beli laptop kan. tu yang cepat je caye. yang aku nak gelak sangat bila abang ipar die punyela excited siap kirim 5 bijik laptop. hahaha. yela kalo betul harga RM99, 5 bijik baru RM500 kan. kan murah tu.





Tapi baru kali nila aku caye dengan iklan dalam paper ni. slalunya aku tak baca pun. kali ni leh lak lame melekat kat page tu. sebab menarik nye pasal. padahal nak promosi si P1 tu je. bukan laptop. nampak no dah takde sangat orang nak langgan ko P1 oiii. sampai kene buat promosi tak masuk akal camni. huhh nasib baikla kat Times Square je. dibuatnya kat Penang ke, tak ke boleh mendatangkan marah tu. tapi kalo jauh cenggitu, takdela aku nak pegi yek. 




So pasni sorila aku nak caye dengan benda-benda tahyul camni ek. aku dah set dalam otak aku, sume iklan-iklan promosi ni mesti ade maksud tersembunyi. tulis harga murah. skali nak beli kena bayar itulah inilah. last-last jadi mahal gak. 





* Baik caye iklan dalam Mudah.my



No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2011 Reserved to :: MATA HATI JIWA ::
Design with love by CikBulat